شنبه، 8 اردیبهشت 1403
اجتماع
شناسه خبر: 3203
  • 0

شاخص ها ومعیارهای انتخاب یک نمایندۀ اصلح ( قسمت اول )

قدرت تحلیل مسائل در سطح خرد و کلان سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ، کارآئی و محبوبیت، شجاعت در بیان مشکلات ،آشنائی و شناخت نسبت به چارت تشکیلات و سازمان ها از شاخص های یک کاندیدا و نمایندۀ اصلح می باشد.

به قلم نورادین احمدی کارشناس مسائل سیاسی و انتخابات 

 

گروه اجتماعی بالاگریوه - تردیدی وجود ندارد که برا ی رهائی از وضعیت تکراری چندین سالۀ شهرستان های پلدختر و معمولان بایستی نگرش های و توقعات و نوع مطالبات  خودرا از «منفعت شخصی » به « منافع عمومی » تغییر داده و به جای آنکه خواسته های کوچک و محدود به خود داشته باشیم به رشد و توسعۀ همه جانبۀ حوزۀ انتخابیه فکر بکنیم .

از انجا که مطالبه‌ گری و انتقاد ضمن پویایی جامعه، احساس مسئولیت و پاسخگو بودن مسئولان را در قبال خواسته ها و مطالبات افراد جامعه، دوچندان خواهد کرد. بیائیم ازطرح مطالبات و خواسته هائی که رنگ و بوی "منفعت‌طلبی" برای شخص خودمان یا تعداد معدودی از اقوام، نزدیکان و همراهانمان دارد پرهیز کنیم و با نگاهی عمیق و دقیق به اوضاع "سیاسی، اجتماعی، فرهنگی"جامعه‌ی خود،مبنای مطالبه‌گری ‌مان از فرد منتخب یا کاندیدائی که می خواهیم از اوحمایت کنیم توسعه‌ی همه جانبه‌ی شهر و دیارمان باشد،

 

براین اساس، با مرور نگرانی ها و گلایه ها و انتقاداتمان از وضعیت تکراری ۸-۷ سالۀ اخیر زمان آن فرا رسیده که همه باهم یک‌ صدا به دنبال گزینه ای باشیم  که فکر همه جانبه گرایانه داشته و توسعه‌ی دیارمان را مد نظر داشته باشد . 

به نظر می رسد برای رسیدن به چنین وضعیت مطلوبی زمان آن رسیده که خواسته‌ هایمان را غربال کرده و با نگاهی منطقی مطالبات‌ مان  از کاندیداها را « جمعی و عمومی » درنظر بگیریم چراکه در اینصورت هم عیار کاندیداها بیشترعیان می شود و هم زمینه‌ی ورود افراد فرهیخته  و دارای احساس مسئولیت به مجلس  آسانتر فراهم  می گردد.

 

نباید چشمان خودرا براین حقیقت ببندیم که سهم استان‌ ها و شهرستان ها از ثروت ملی در گروی انتخاب نمایندگان قوی و با برنامه است، چرا که تولید ثروت، تابع قدرت است و به طبع شهرستان هایی که نمایندگان مقتدرتری در مجلس داشته باشند، بهرۀ بیشتری خواهند برد.

 

همچنین به خوبی می دانیم که قدرت نفوذ نمایندگان در کمیسیون‌ های مختلف مجلس و نقش‌آفرینی آنان در ملزم کردن دولت‌ها به اجرای مصوبات استانی، زمینه‌ساز رشد و توسعه خواهد شد.پس لازم است برای تحقق بخشیدن به این خواسته، افرادی را روانه‌ی "خانه ملت" کنیم که از قدرت سیاسی و توان مدیریتی کافی برخوردار باشند.

 

با این اوصاف هرچند برای عرصۀ مهم نمایندگی معیارها و شاخص های فراوانی را می شود شمارش کرد اما دراین یادداشت به چهار مورد از معیارهای یک « انتخاب خوب » اشاره می شود. 

 

الف) گرچه تحصیلات بالایکی ازشرایط کاندیداشدن می باشداما چون اکثرکاندیداها دارای این ویژگی هستند بایستی  فردی را « انتخاب » کرد که قدرت تحلیل بالاتری درمسائل سیاسی،اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی حوزه انتخاباتی خود، کشور،منطقه و فراتراز آن را داشته باشد.به دیگر سخن فردی را حمایت کنیم که قدرت تحلیل مسائل در سطح خرد و کلان سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را دارا باشد. 

 

ب) کارآئی و محبوبیت هم ازدیگر ویژگی های یک کاندیدای خوب می باشد وکاندیدائی که یکی از دو ویژگی تحصیلات و کارآئی و محوبیت باشد بدون دیگری باشد نمی تواند کاندید مطلوبی تلقی شود و بهتر انست دنبال کسی باشیم که دارای این دو. ویژگی لازم به طور هم زمان باشد. 

 

ج) شجاعت دربیان مشکلات، نماینده ای که کرسی قدرت دراختیار او قرارمی گیرد بایستی با استفاده از این فرصت و جایگاه و قدرت و موقعیت زبان گویای مردم باشد ،چراکه اگردر بیان مشکلات اعم از داخلی و خارجی تعلل و تزلزل به خود راه دهد،چه بسا حالت انفعالی او  سبب عدم موفقیت در انجام وظایف نمایندگی مردم گردیده و پشیمانی ردی دهندگان را به دنبال داشته باشد.


د) شناخت و آشنائی با چارت سازمان ها و ادارات و اشراف بر مسائل و مشکلات آنها نیز ازجمله لوازم کار نمایندگی است که بی توجی به آن می تواند زمینه ساز سکوت نماینده در مواقع ضروری باشد.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید