شنبه، 8 اردیبهشت 1403
اجتماع
شناسه خبر: 3172
  • 0

تأمین حق‌آبه پلدختر و معمولان از سد معشوره بایستی مطالبۀ جدی مسئولان امر باشد/ بدلیل برداشت های نامتعارف وضعیت منابع آب زیرزمینی نگران کننده است

رئیس اداره منابع آب پلدختر گفت: پیگیری تامین حقابه شهرستان های پلدختر و معمولان از سد معشوره باید مطالبۀ جدی و مد نظر متولیان امر باشد.

رییس اداره منابع آب پلدختر در مشست با اصحاب رسانۀ شهرستان گفت: پیگیری تامین حقابه شهرستان های پلدختر و معمولان از سد معشوره باید مطالبۀ جدی و مد نظر متولیان امر باشد.

 

به گزارش بالاگریوه "اکبر مهری" در نشست سه شنبه های خبری شهرستان پلدختر،با بیان اینکه محل ارتزاق و امرار معاش حدود ۷۰ درصد جمعیت شهرستانهای پلدختر و معمولان کشاورزی می‌باشد، اظهار کرد: متولیان امر باید پیگیری تأمین حق آبه شهرستان های پلدختر و معمولان از سد معشوره را بعنوان یک مطالبۀ جدی مد نظر داشته باشند.

وی یادآورشد : در شرایط خشکسالی و کمبود منابع آب ، بالا دستان در رهاسازی آب برای پایین دست بدقولی می‌کنند و به تعهدات خود عمل نمی کنند.

 

رئیس اداره منابع آب پلدختر به میزان سرانۀ مصرف آب اشاره کرد و گفت:مصرف آب آشامیدنی در شبانه روز در شهرستان های پل دختر و معمولان با در نظر گرفتن رقم ۷۵ هزار نفر جمعیت با فرض ۲۵۰ لیتر مصرف آب ۲۲۵ مترمکعب در شبانه روز برای هر نفر می باشد، درحالی که  بر اساس بررسی‌های به عمل آمده ۲.۵ برابر عدد فعلی یعنی حدود ۵۶۰ لیتر بر ثانیه آب از منابع زیرزمینی شهرستان پلدختر برداشت می‌شود. و بدلیل این برداشت های نامتعارف و بیش از توان سفره ها وضعیت آب های زیرزمینی شهرستان نگران کننده است.

 

رئیس اداره منابع آب پلدختر با بیان اینکه ایستگاه های آب سنجی رودخانه های کشکان و چولهول به دوربین و سیستم مانیتورینگ مجهز شده است، گفت: ایستگاه‌های آب سنجی رودخانه‌های کشکان و چولهول از سال ۱۳۳۴ احداث و ۷۰ سال قدمت دارند که پس از سیل ۹۸ با ۹ میلیارد تومان هزینه بازسازی و تعمیر شده است.

 

اکبر مهری در ادامه به طرح های مطالعاتی احداث سد های چولهول و بن لار اشاره کرد و گفت : تخصیص آب سدهای بن لار و چولهول به میزان ۸ و ۲۰ میلیون مترمکعب توسط وزارت نیرو صادر شده و تکمیل مطالعات سد چولهول و سد بن لار به شرکت آب نیرو ابلاغ گردیده و مطالعات سد چولهول از طرحهای مطالعاتی اولویت دار وزارت نیرو است. 

 

وی با بیان اینکه رسوب خیز ترین منطقۀ لرستان « چولهول» با میانگین رسوب ۳۵ تن در هکتار می باشد درحالی که این میزان در لرستان ۳۰ و در کشور ۱۶ تن در هکتار است افزود: هدف از احداث سد چولهول را تامین آب شرب در افق درازمدت، کنترل رسوب سد کرخه و تامین آب پایدار ایستگاههای پمپاژ کشکان در مواقع خشکسالی و توسعه گردشگری و تفریحی عنوان کرد و افزود: به دلیل تعدد و فراوانی طرحهای مطالعاتی در وزارت نیرو و محدودیت اعتبارات، سد چولهول در حال تکمیل مطالعات است و ردیف اجرایی ندارد . 

 

رئیس ادارۀ منابع آب پلدختر اظهار کرد: هدف اساسی از مطالعه سد بن لار  بررسی تامین آب پایدار باغات انجیر است.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید