دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1867
  • 0

همگام با انتخابات (48)

سیدحسن خمینی و بازی تلخ اطرافیان

آن‏قدرشلوغش کرده‏ اندکه حالا انگار اگرسیدحسن وارد مجلس خبرگان شود،چه تحول عظیمی درجهان رخ می ‏دهد!گوآنکه شورای نگهبان هم ازروی عمدازورود خطری هولناک به مجلس خبرگان جلوگیری کرده و از همین رو مستحق عقوبت است!

بالاگریوه -آن‏قدر شلوغش کرده‏ اندکه حالا انگار اگر سیدحسن وارد مجلس خبرگان شود، چه تحول عظیمی درجهان رخ می ‏دهد!گو آنکه شورای نگهبان هم ازروی عمداز ورودخطری هولناک به مجلس خبرگان جلوگیری کرده و از همین رو مستحق عقوبت است! قیل و قال‏ های سیاست ‏زده هر روز از سویی به گوش می‏ رسد؛ بیچاره مردم! در کنار هیاهوی روزنامه‏ های اصلاح‏ طلب و در شرایطی که کشور در رکود به سر می‏ برد، گاه هاشمی و گاه نیز خود سید حسن لب به سخن می‏ گشایند تا بازار انتخاباتی اینان با مظلوم‏ نمایی هر روز گرم و گرم‏تر شود.

هرکس که نداند اما سید حسن خود خوب می‏ داند غرض از این همه حاشیه‏ سازی که از مدت‏ ها قبل از بررسی صلاحیت‏ ها با علامه خواندن او کلید خورده، چیست. مجتهد واقعی را چه نیازی است به جعل این عناوین؟! شاید اما او نیز تحت تأثیر اطرافیانش که از خط امام می‏ گویند و خلاف آن عمل می‏ کنند، باورش شده که واقعاً شورای نگهبان از حضور او در خبرگان می‏ هراسد! میرحسین نیز تحت تأثیر اطرافیان خود، انگاره‏ های نادرست بسیاری را پذیرفت و از همین‏ جا بود که دچار معضل خود مهم‏ انگاری و خودمرکز‏عالم‏ بینی شد.

جالب آنکه سید حسن در آخرین اظهارات خود تنها اینکه برای امتحانی جداگانه و اختصاصی دعوت شده است را تکذیب می‏ کندنه دعوتش برای امتحان معهود را.اومی‏ گوید:«در روزهای گذشته شایعاتی مطرح شد که از اینجانب برای مصاحبه‏ های علمی -جدای از امتحان معهود- دعوت شده است که لازم است به اطلاع عموم برسانم که این مطلب کاملاخلاف واقع است.» بااین حساب این پرسش فراروی سید حسن خمینی همچنان باقی است که چرا مثل بسیاری ازچهره‏ ها که برای حضور در امتحان دعوت شدند و در جلسه حضور یافتند،تن به آزمون نداده است و اینکه چرا گمان می‏ کند درحالی که بسیاری از علما و بزرگان در انتخابات خبرگان حضور دارند، بایدبرای او شرایطی خاص، ویژه و اختصاصی دیده و طراحی شود؟! آیا چون او نوه ‏ی امام است، خونش ازدیگران رنگین‏ تر است و باید هر قانونی برای او سرفصلی جداگانه و ویژه و اختصاصی بگشاید؟! اگر چنین است، آیا این مطابق رسم مألوف آقازاده ‏ها نیست؟

بالفرض که شورای محترم نگهبان امتیازی فراقانونی برای سید حسن قائل شودوازاوبه عنوان یک استثناء و یک آقازاده، آزمونی اختصاصی بگیرد. آیا در این صورت حق دارد در نهایت در خصوص برخورداری یاعدم برخورداری اجتهادِ سیدحسن،نظرخودرا اعلام کند یااگر نظرش خلاف میل یک جریان سیاسیِ خاص رقم خورد، قرار است باز درآتش حاشیه‏ سازی‏ ها دمیده شودو این همه به عنوان اهرم فشاری علیه شورای نگهبان و برای سامان‏دهی فضای تبلیغاتی انتخاباتی مورد بهره ‏برداری قرار گیرد؟ به عبارت دیگر آیا سید حسن واقعاً بررسی صلاحیتش را خواستار است یا تأییدصلاحیتش را آن هم به هر قیمتی که شده؟!

سید حسن همچنین تصریح می‏ کند: «ده‏ها ساعت نوارهای درس و چندین جلد کتاب نیز ضمیمه این پرونده شد که برخلاف انتظار نتوانست احراز حضرات آقایان را باعث شود.» پرسش این است که آیا اگر فایل‏ های کلاس درس سید حسن خمینی در آن سطح نبوده که توانمندی او را برای اجتهاد برای فقهای شورای نگهبان به اثبات برساند، شورای نگهبان مقصر است و آیا اگر برخی بزرگان دیگر آن‏قدر به اجتهاد شهره هستند و دروس‌شان غنی است که شورای نگهبان توانسته از این دروس اجتهاد آنان را احراز کند، غیرعادلانه و تبعیض ‏آمیز عمل کرده است؟!

نکته‏ ی دیگری که سید حسن از آن سخن به میان می ‏آورد، اتکاءاش به تأیید علماست. او می‏ گوید: «بزرگان و مراجع و اساتید عظیم الشأن نسبت به صلاحیت علمی این حقیر شهادت دادند.» سید حسن همچنین تصریح می‏ کند: «اینکه بعضی از حضرات آقایان محترم فقهای شورای نگهبان نتوانستند از شهادت علمای اعلام که بر بسیاری از ایشان سمت استادی دارند و اساتید معظم که قوام حوزه علمیه به آنهاست و از نوشته‏ ها و کتاب‏های اینجانب، صلاحیت علمی را احراز کنند حداقل برای من و بسیاری دیگر جای تعجب دارد.» این در حالی است که هیچ یک از مراجع اجتهاد سید حسن را تایید نکرده و آیت‏ الله وحید خراسانی نیز تنها به مراعات شأن سیدحسن توصیه داشته‏ اند نه تاییدعلمی او. این در حالی است که دفاتر چهره‏ های متعددی چون آیت‏ الله سیستانی، آیت الله ممدوحی، آیت الله احمد بهشتی، آیت‏ الله دیباجی، آیت‏ الله سیفی مازندرانی، آیت‌الله علوی گرگانی نیز تایید اجتهاد سید حسن خمینی از سوی ایشان را تکذیب کردند.

به عنوان نمونه آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتشار برخی اخبارمبنی بر تأییدصلاحیت علمی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از سوی خود،ضمن تکذیب این خبر اظهار داشت: «من چنین حرفی نزده‌ام و دروغ محض است.» وی گفت: «بنده گفته‌ام هر کسی بخواهد اجتهاد فردی را تشخیص دهد، باید یا از وی امتحان بگیرد و یا نوشته‌هایش را کسانی که اهل این کار هستند، دیده و تأیید کنند.»

پیرو این تکذیبیه ‏ها بود که کانال تلگرام سید حسن خمینی ناگزیر شد خبر مربوطه را از خروجی خود حذف کند. با این اوصاف پرسش این است که سید حسن به دنبال چیست؟ چرا اساساً به جای آنکه مثل بقیه طبق روال قانونی عمل کند و وقتی اجتهادش از دروسش اثبات نشده، در جلسه‏ ی آزمون شرکت کند، به دنبال تاییدیه گرفتن از این و آن راه افتاده و علاوه بر این چرا با وجود تکذیبیه‏ های علما همچنان از تأییدش توسط مراجع(!) سخن می‏ گوید؟!

با این همه اما باید پذیرفت اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی ماجرا را وارد فاز جدیدی کرده است. پیش‏تر سید حسن گفته بود: «تلقی اینجانب آن نیست که شکایت مسیری جدید را بگشاید و لذا بر آن باورم که اگر آقایان نتوانستند از شهادت مراجع و علما و درس‏ها و نوشته‏ ها به احراز برسند، بعید است بتوانند در آینده نیز به چنین مهمی دست یابند.» هاشمی اما به گونه‏ ای صریح ‏تر و با تندی به شورای نگهبان تاخت و تصریح کرد:«صلاحیت شخصیتی را که اشبه به جدش امام خمینی است، قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟»

خروج هاشمی ازفضای کنایه‏ گویی و استفاده ازادبیاتی صریح و تندو گزنده که پیشتر تنها نشانه‏ هایی از آن در حکم مهدی هاشمی و مانند آن وجود داشت اما با این صراحت تنها توسط عفت مرعشی بیان می‏شدتا حکم دادگاه را "پدر سوختگی" لقب دهد،چشم ‏انداز خوبی رافراروی تحلیل‏گران سیاسی کشور قرارنمی‏ دهد.اینهانگرانی‏ هایی که نسبت به ابزاربازی سیاسی قرارگرفتن سیدحسن خمینی وجود داشت را تقویت می‏ کند و یادآور نامه‏ ی بدون سلام و والسلامی است که پیش از انتخابات و خطاب به رهبری نوشته شد اما قبل از آنکه به دست رهبری برسد، سر از رسانه‏ های داخلی و بین‏ المللی در آورد. البته آقای هاشمی اشاره نکردند به اینکه اختیار بررسی صلاحیت خبرگان را خود اعضای محترم خبرگان رهبری به فقهای شورای نگهبان دادند و در زمان ریاست آقای هاشمی بر خبرگان نیز هیچ‏گاه این اختیار بازستانده نشد و از این رو به نوعی خود او در گذاشتن این وظیفه بر دوش فقهای محترم شورای نگهبان دخیل است!

فراترازسخنان سید حسن و اینکه چه نقدهایی به اظهارات او وارد است، پرسش اینجاست که آیا او متوجه است در کدامین راه قدم نهاده و آیا فرجام این بازی سیاسی که برایش رقم زده‏اند را می‏ داند یا آنکه تحت تأثیر اطرافیانش تمایل دارد این بازی را ادامه دهد؟ آیا ماجرای تاییدیه ‏سازی و بعد هم سوق دادن او به مسیری رادیکال مطلوب اوست و او هنوز متوجه ابعاد این بازی که از سوی کشتی‏ شکستگان انتخاباتی و برای هزینه از او رقم خوره، نشده است؟                 محمد مهدی تهرانی

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • متخصص
    • 24 بهمن 1394 13:43
    • 0
    خدایا تورا به حق خون پاک و مطهرفرزندان امام خمینی(ره) که به پای رشدو قوام نهال این نظام ریخته شده و(الحمدولله) آلان به درختی تناور که ریشه هایش به حول قوه الهی در سراسر جهان درحال ریشه دواندن هستند سوگندت می دهیم  همه کسانی اعم از خودی و غیر خودی (عمداًیاسهواً) که برای نابودی این نظام قدماًیاقلماً قدم برمی دارند به سرنوشت اقوام عاد و ثمود و یهود و...دچار کن./.ان شاءالله
    • بازگیر
    • 22 بهمن 1394 13:30
    • 0
    سلام برای ریزشهای انقلاب غصه نخوریدرویشها شادابترند وتازه تراگرنگران انحراف امثال هاشمی از خط واقعی امام (ره)باشیم ممکن است غنچه های نوشکفته انفلاب را فراموش کنیم وآفتهای دیگری به سراغ آنهابیایند
    سعی کنیم باغ انقلاب راهمه ساله آفت زدایی کنیم این انقلاب بیمه خداوامام زمان (عج)است ولی مانیازبه بصیرت و واقع بینی داریم
    ارکان اصلی این انقلاب 1- اسلام 2- ولایت فقیه  مردم وعلمای طرفدار انقلاب اسلامی 3- قانون اساسی وحافظ آن شورای نگهبان 4- انتخاباتهای خبرگان رهبری ،مجلس شورای اسلامی وریاست جمهوری 5- امنیت پایدار ومدافعان ایران وانقلاب (نیروهای مختلف امنیتی ،سپاه پاسداران وارتش جمهوری اسلامی ،بسیج مردمی 6- دانشمندان ونیروهای فنی عرصه های مختلف علمی ونظامی واقتصادی .
    اگردیدید کسی این ارکان رابه هربهانه ای زیرسوال بردویاآنهاراتخریب کرد دچارخودبزرگ بینی ومنیت شده است ودرلباس خودی ناخواسته ویا اگاهانه به دشمن خدمت می کند وباید از وی فاصله گرفت .
    نوه گل امام هم بایدتابع قانون اساسی کشورباشدوبهترین گزینه برای رفع شبهه ایشان نسبت به شورای نگهبان قانون اساسی مراجعه به فرمایشات حضرت امام (ره) است .
    باند آقای هاشمی سعی نکنند نوه امام عزیز رابه سرنوشت کروبی وموسوی دچارکنندچون 9دی در راه است
    • متخصص
    • 20 بهمن 1394 13:19
    • 0
    جای بسی تأسف است که کسی که یه شبه خودش ایت اله شده الان بر یکی از ستون های خیمه نظام چنان می تازد که نشان عمق ناراحتی هایش بابت حکم (خیلی نرم)فرزندانش دارد!! ومتأسفانه از نوه امام هم دارن سوءاستفاده می کننددر زمانی که ایشان دو دوره حکومتش داشت تمام می شد با تمام قدرتش به دنبال دایمی کردن دوره حکومتش بود که موفق نشد ،درهمون زمان بعضی ها هم لقب ..... بهش دادن !!! وبعضی هم از شنیدن ....برای ایشان ناراحت می شدن !! الان حداقل بنده می فهمم که اونایی که اون لقب را به ایشون دادن درست بوده!!!!!اقای موسوی،مرحوم منتظری!!او.....که همگی از اطرافیانشون ضربه خوردن ،الان هم نوه امام درمعرض این خطره!! اگه نوه امام راحل(ره)فقط به سخنان آن پیر و مراد انقلاب که الان هرروزه از صداوسیمادر مورد قانون و خبرگان و پخش می شه گوش می کرد تمام مشکلاتی که خانواده..... برای نظام درست کرده و می کنند اتفاق نمی افتاد
     
     
     

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید