شنبه، 8 اردیبهشت 1403
انتخابات
شناسه خبر: 1798
  • 0

همگام با انتخابات (31) - علیرغم فرصت قانونی 10 روزه

هیأتهای اجرائی لرستان با اختصاص 50 ساعت وقت برای 300 نفر،صلاحیت هر داوطلب نمایندگی مجلس را در 10 دقیقه بررسی کردند.

برخی هیأت های اجرائی استان لرستان با کم اهمیت شمردن بحث بررسی صلاحیت کاندیداها علیرغم فرصت قانونی 10 روزه ،صرفاً به برگزاری یک یا دو جلسه 2 ساعته وبعضاً درآخرین روز مهلت قانونی اکتفا و اقدام به بررسی آنچنانی صلاحیت کاندیداها نموده اند.

بالاگریوه - آنچه ازمدتها قبل ازرفتارو مواضع جریان اصلاح طلبی برای این دوره ازانتخابات مجلس شورای اسلامی وخبرگان رهبری قابل پیش بینی وصدالبته باتشویق،تحریک ورضایت دشمنان بیرونی نظام اسلامی همراه بود،عملیاتی کردن این سناریو ازطرف جریان مذکوربودکه براي تحقق اهدافشان وکسب کرسي هائی درمجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبری،ازپروژه "فشار برشوراي نگهبان" به عنوان راهبردي کليدي استفاده کنند.


دراین راستا فعالین رسانه ای این جریان از ماهها قبل از شروع ثبت نام کاندیداها با کلید زدن نهضت ثبت نام حداکثری و ثبت نام چند لایه پروژه به چالش کشیدن شورای نگهبان را دنبال کرده و در زمان یک هفته ای ثبت نام کاندیداها عملاً با به میدان آوردن حجم کثیری از داوطلبان به زعم خود عرصه را برنهاد شورای نگهبان تنگ کرده و بالاخره به حدی کاندیدا وارد صحنه کردند تا درنهایت سهمی از آنچه پس از آخرین مرحله بررسی صلاحیت ها درصحنه می ماند نصیبشان گردد.


علیرغم آنکه براساس ماده 50 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مسئولیت بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس از وظایف هیأت های اجرائی شمرده شده است. دراین راستا اما آنچه قابل ارزیابی، سوال و تأمل است آنست که  هیأتهای اجرائی تشکیل شده بوسیله فرمانداران دراین دوره از انتخابات بارعمده بررسی صلاحیت کاندیداهای ثبت نام شده مجلس رابرعهده شورای نگهبان نهاده وبگونه ای عمل کردندتا هم کاندیداهای همفکرشان را تأئیدصلاحیت کرده باشندو هم اینکه اگر قرارباشدشورای نگهبان صلاحیت افراد فاقدشرایط رارد نموده و یا احرازننماید تبعات چنین اقدامی را متوجه این نهادکرده اند.


گرچه نگاهی به عملکرد شورای نگهبان در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد اتهام جناحی و سیاسی عمل کردن شورای نگهبان، ادعایی پوچ است وهرچند برخی گروه‌های سیاسی با اهدافی خاص این مساله رابطور گسترده تبلیغ می‌کنند اما عملکرداین شورا نشان داده برای شورای نگهبان جناح‌های مختلف سیاسی موضوعیت ندارد و این شورا با کسی تعارف نداشته و رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصولگرادردوره‌های مختلف،نشانه‌ این واقعیت است.که به‌عنوان نمونه می‌توان به ردصلاحیت افرادی چون شهاب‌الدین صدردرانتخابات مجلس نهم وعلیرضا زاکانی وباقری‌لنکرانی درانتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اشاره کرد.


اماآنچه اکنون درفرآیندانتخابات ومشخصاً درجریان بررسی صلاحیت ها که وظیفه قانونی هیأتهای اجرائی است ،به چشم می خورد آنست که برخی هیأتهای اجرائی استان لرستان باکم اهمیت شمردن این بخش مهم از قانون انتخابات که مجرائی برای پالایش و تمیز دادن عصاره فضائل جامعه برای ورود به یکی از ارکان مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی نظام اسلامی یعنی مجلس شورای اسلامی است ،ازاجرای قانون طفره رفته و علیرغم آنکه قانونگذار 10روزرا برای بررسی همه جانبه صلاحیت کاندیداهای ثبت نام شده درنظر گرفته است ،صرفاً به برگزاری یک یا دو جلسه 2 ساعته واکثراً درآخرین روز مهلت قانونی اکتفا و اقدام به بررسی آنچنانی صلاحیت کاندیداها نموده اند.


نکته حائز اهمیت دراین رهگذر آنست که هیأت های اجرائی استان لرستان در 7 مرکز حوزه انتخابیه استان مجموعاً حدود 50 ساعت (خرم آباد 3 جلسه مجموعاً 10 ساعت ، بروجرد 6 جلسه 2تا 4 ساعته، سلسله ودلفان 2 جلسه 2 ساعته، پلدختر، دورود والیگودرز هرکدام  یک جلسه 1 تا 3 ساعته و کوهدشت یک جلسه تقریباً 5 ساعته ) برای بررسی صلاحیت 300 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی وقت گذاشته اند.


بااین اوصاف اگر مدت زمان صرف شده را به نسبت  300 کاندیدای استان محاسبه کنیم درمی یابیم که هیأت های محترم اجرائی استان لرستان درمجموع برای بررسی صلاحیت هرکدام از افرادی که قراراست قانونگذار نظام جمهوری اسلامی و به فرموده حضرت امام (رض) عصاره فضائل این ملت باشند فقط 10 دقیقه وقت گذاشته اندکه بسیار جای تأمل است.


اکنون که هیأت های محترم اجرائی به راحتی ازکنار موضوع مهم بررسی دقیق صلاحیت ها گذشته و نسبت به این وظیفه قانونی خود تساهل و تسامح به خرج داده و توپ بررسی دقیق صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس را به زمین شورای محترم نگهبان حواله داده اند ، جای چند سوال از این عزیزان برای تنویر افکار و اذهان عمومی باقی است؟


-آیا واقعاً دریک یا دوجلسه 2 ساعته همه صلاحیت ها و شاخصه های قانونی 20،  30 یا 50  داوطلب شهرستان مطرح و درخصوص آن تصمیم گیری و رأی گیری قانونی و عادلانه بعمل آمده است؟


-آیا می شود درمدت 10 دقیقه تمام زوایای شخصیتی ، اجتماعی، سیاسی و شغلی یک کاندیدا را از ابتدای سن تکلیف اجتماعی و سیاسی تاکنون وازمحل تولد، تحصیل ، کار و زندگی بررسی کرد؟


-راستی برای چند نفر از این تعداد کاندیدا تحقیقات محلی که به صراحت درماده 50 قانون انتخابات آمده است انجام گرفته و درجلسه بررسی صلاحیت ها مطرح شده است ؟


-آیا این حجم از ثبت نام کنندگانی که صلاحیت آنها فقط در چند دقیقه بررسی  شده است همگی حائز شرایط مندرج در مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات مجلس بوده اند؟


- آیا درمضیقه وتنگنا قراردادن هیأت های نظارت وشورای محترم نگهبان برای بررسی این حجم از صلاحیت ها نفعی اخروی و یا دنیائی هم برای اعضای محترم هیأت های اجرائی خواهد داشت؟


-آیا چنانچه هیأت مرکزی نظارت ، هیأت نظارت استان و شورای محترم نگهبان به استناد مدارک و ادله ی محکم و غیرقابل انکارصلاحیت برخی از این کاندیداهای مورد تأئید هیأت های اجرائی را رد کردند ودلیل رد صلاحیت ها را بصورت مکتوب دراختیار اینگونه داوطلبان قراردادند اعضای محترم هیأت اجرائی درپیشگاه خدا، ملت و وجدان خود احساس گناه وخدای ناکرده شرمساری نخواهندکرد؟


-آیا اعضای محترم هیأت های اجرائی ازهجمه به شورای محترم نگهبان دراعتراض به رد صلاحیت ها که بخشی ازآن به تساهل و تسامح هیأت های اجرائی درانجام وظایف قانونی شان برمی گردد وازاین رهگذر دشمنان نظام و انقلاب را امیدوار می سازد احساس رضایت می کنند؟


-آیا اعضای محترم هیأت های اجرائی با هزینه تراشی برای نظام ازطریق امتناع ازبررسی دقیق و همه جانبه صلاحیت ها براساس قانون واینکه بااینگونه عملکرد به زعم عده ای، شورای محترم نگهبان را درمقابل مردم قرارخواهندداد، دندان طمع دشمنان را به انقلاب و نظام اسلامی تیز نکرده اند؟


- ودرنهایت آیا اعضای محترم هیأت های اجرائی ازاینکه نخواسته اند وظیفه قانونی خود را برابراصول متعددقانونی انجام دهندتابارسنگین بررسی و رد صلاحیت های احتمالی را به گردن شورای نگهبان انداخته تا خواسته یاناخواسته این رکن رکین نظام اسلامی را درافکار جهانیان به چالش بکشند،درپیشگاه حضرت امام و شهدائی که نظام مقدس جمهوری اسلامی و امنیت و آسایش امروزی ما مرهون و ثمره ایثارو جانفشانی آنهاست پاسخی قانع کننده خواهند داشت؟

دسته بندی: انتخابات
تبلیغ

نظرات

    • زیودار
    • 20 دی 1394 09:07
    • 0
    احسنت به نگارنده محترم ، شورای نگهبان باید با جدیت عمل کند
    • پلدختری
    • 19 دی 1394 17:14
    • 1
    از توضیحات برادرعزیزم جناب اقای حاج نورالدین احمدی بی نهایت سپاسگذارم .موفق و سربلند باشید
    • آشنا
    • 19 دی 1394 10:04
    • 1
    باسلام
    تحلیل متقن واستدلال محکم ومنطبق بر قانون است .برابراخبار واطلاعات موجود وبررسی بعمل آمده هیات اجرایی طبق ماده 50 قانون انتخابات،به وظیفه خود دربرسی صلاحیتها عمل نکرده واین سنت نانوشته وتوصیه فرمانداران همه ادوار به هیات های اجرایی است که زحمت رد صلاحیت را متوجه شورای نگهبان نمایند غافل از اینکه این مساله حق الناس است وعمل نکردن به آن باعث رفع مسئولیت درپیشگاه خداوند سمیع وبصیر نخواهد بود. 
    • آتیه مال کیه ؟
    • 19 دی 1394 00:57
    • 2
    با سلام . کامنت های دلسوزانه دوستان را باید نشان حساسیت بالای جامعه به سرنوشت خود دانست .
    در مورد عملکرد هیئت  اجرایی انتخابات شهرستان و ایضا کل کشور موارد نگران کننده ای به ذهن ها خطور می کند .
    اینکه آیا هدف از تایید ها یی به این شکل تطهیر یک جناح و کوبیدن جناحی دیگر است .
    قطعا شورای نگهبان خود را مطیع امر رهبر و ولایت فقیه می داند و مردمی هم که به اصول انقلاب معتقد و پایبندند به تصمیمات این نهاد مقدس گردن می نهند .
    دانایی جسارت توانایی و از همه مهمتر بصیرت اعضا محترم شورای نگهبان قطعا اجازه حضور به بسیاری از این کاندیداها که برخی از انان را به عنوان یک کاندید مجلس ، خانواداه مکرمشان هم تایید نمی کند ، در عرصه انتخابات نخواهد داد .
    نهضت ثبت نام حداکثری گروهی خاص ازسیاسیون و اعوان و انصار ، تایید تمام کاندیداهای این طیف عزیز از ریز و درشت و بازی را به زمین شورای نگهبان کشاندن برای رسیدن به چه اهدافی ترسیم شده ست ؟
    همین عزیزان برخی از دلسوزان نظام را که دغدغه اصول آن را دارند دلواپس نامیدند .
    ما کاری به درست یا غلط بودن تمام تصمیمات این گروه نداریم اما حرکت های اینچنینی جای نگرانی هم دارد .
    راستی چرا؟
    عرایضی داشتم که ممکن است فردا روزی بنده و امثال بنده و مدیر مسئول بصیر سایت را به تشویش اذهان عمومی متهم کنند که از آن ها عبور می کنم .
    • رسولی
    • 18 دی 1394 18:06
    • 1
    سلام  
     در فرانسه نامزد مجلس باید توثیق نامه ای حاوی 500 امضا از سی استان و هر استان تا سی نفر از سناتورهای قبلی را ارایه نماید تا حق ثبت نام در مجلس رو پیدا کند
     اما اینجا 4سری کپی شناسنامه و 10 قطعه عکس و تایید صلاحیت اینچنینی
    سوال ایا اگر کسی از منابع 4 گانه برای شما گواهی عدم سو پیشینه بیاورد و خواستگار خواهر یا دختر شما باشدبه او دختر میدهیدیا خودتان تحقیق کامل میکنید
     مجلس مهمتر است یا خواهر شما......
    چند نفر مجرم میشناسید که تا کنون سابقه ای ندارند
    قطعا هزاران مجرم هستند که فاقدسابقه هستند یادسترسی به سوابقشان میسر نیست 
    • پلدختری
    • 18 دی 1394 17:54
    • 0
    من یک سئوال مهم از برادر عزیز و ارزشی حاج احمدی دارم.برادر عزیزم من خودم از معنمدینی بودم که به نظارت معرفی شدم ولی در نهایت تایید نشدم ولی خوشبختانه کسانی به عنوان  معتمد معرفی و در نهایت به عنوان هیئت اجرایی انتخاب شدند که همه از نیروهای صددرصداصلاح طلب هستند به نظر شما ایا از قبل نتیجه کار اینها معلوم نبود .مگر همین عزیزان به تایید نظارت نرسیده اند .مگر این افراد معتمد نیستند پس نتیجه میگیریم که باید رفتار و کردارشان و عملکردشان را قبول داشته باشیم .ایا در دو دوره قبل یعنی زمان دولت عدالت محور  حتی سایه این بچه های شهر خودمان که اگثرا فرهنگی هم هستند را به داخل هیئت های اجرایی راه میدادند. پس زیاد نگرانی ندارد .با سپاس از برادر حاج احمدی
    ======
    پاسخ بالاگریوه
    با سلام و تشکر ازبیان انتقادشما
    بالاگریوه درانعکاس این مطلب به هیچ عنوان شخصیت اعضای محترم هیأت های اجرائی را که اکثراً از دوستان و مورد احترام ما هستند رابه چالش نکشیده ، بلکه عمل آنها را که می بایست برابر قانون باشد زیرسوال و چرائی برده است ،
    اینکه چرا شما مورد تأئید نظارت قرارنگرفته اید قطعاً هم خود می دانید و هم نهادی که شمارا تأئید نکرده حتماً دلیلی برای این تصمیم داشته اند.
    ضمن احترام به تصمیم و نظر فرماندارمحترم شهرستان، این افراد معرفی شده ی ایشان هستند و نه معتمد از طرف کل مردم .
    ضمناً اگر کسی را بعنوان مسئول موقت برای انجام امر مهمی منصوب کردند دلیل نمی شود که همه ی تصمیمات او قانونی و درست باشدو الزاماً همه جامعه بایدتصمیم و عمل اورا بپذیرند ( بعنوان نمونه اعضای هیأت اجرائی را فقط یک نفر آنهم فرماندار تعیین ومعرفی می کند که شما معتقد هستید نباید به کار آنها ایراد بگیریم، اگر این فرضیه جنابعالی درست و قانونی است پس چرا نمایندگان مردم درمجلس که هرکدام با رأی چند هزار نفری و درشهرهای بزرگ با آراء میلیونی به مجلس می روند و یا حتی رئیس جمهور با پشتوانه آراء چند ده میلیونی را قانون اجازه داده تا از آنها انتقاد شود ؟
    امیدواریم توانسته باشیم حضرتعالی و دیدگاههای مشابه جنابعالی را متقاعد کرده باشیم.
    سلامت و سربلندو همچنان منتقد باشید
    • آگاه
    • 18 دی 1394 16:00
    • 1
    آقای احمدی تحلیل شما کاملاً علمی و درست است اما زیادسخت نگیر
    - وقتی که بنا به نوشته خبرگزاری فارس هیأت اجرائی وزارت کشور یکی ازمتهمان پرونده کرسنت را که قبلاً توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود را تایید صلاحیت کرده هیأت های شهرستانهای کوچک بایدچکار می کردند.
    - به طوری که فارس نوشته است این کاندیدای تأئید شده بوسیله هیأت اجرائی که سابقه نمایندگی وحتی ریاست کمیسیون انرژی مجلس رادردوره‌های گذشته داردمتهم است که درقبال مسکوت نگه‌داشتن این پرونده ملی ومهم در مجلس،یک دستگاه آپارتمان گران‌قیمت در نقاط شمالی و ثروتمند نشین شهر تهران از یک شرکت اماراتی دریافت کرده است.
    • بی طرف
    • 18 دی 1394 14:47
    • 2
    این بزرگوارانی که صلاحیت افرادی را که می خواهند به یکی ازمهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی وارد شوند درمدت 10 دقیقه بررسی کرده اند، آیا اگر بخواهند درموردخواستگار دخترشان یا درمورد عروسشان تحقیق بکنند هم یکی دوهفته یا چند ماه را وقت صرف نمی کنند ؟
    چه برسد به اینکه در قضیه مجلس که مربوط به سرنوشت کشور و نظام اسلامی است بایستی حساسیت بیشتری به خرج داده شود.
    • جوان
    • 18 دی 1394 11:30
    • 2
    باسلام و عرض ارادت خدمت مدیریت محترم ونویسنده فرهیخته این مطلب
    چیزی که در این مورد به نظر اینجانب  میرسد هیات های اجرایی با این کار فقط سعی برآن داشته اند که فشارها را بر شورای نگهبان زیاد کنند ولی به حول و قوه الهی 12 فقیه وحقوقدان شورای نگهبان مثل کوه در برابر فتنه جدید ایستاده اند.
    کسانی که خودشان  هم شک دارند که تایید بشونداز هیات اجرایی مهر تاییدی گرفته اند.آنهایی که در فتنه امریکایی -اسرائیلی- انگلیسی سال 88 حضور داشته اند با چه رویی ثبت نام کرده اند؟؟ آیا به دنبال فتنه جدید هستند؟؟؟ آیا به دنبال تشکیل  مجلسی همانند مجلس ششم هستند؟؟؟؟
    وقتی هیئت اجرایی اکثراً از یک طیف انتخاب شوند این گونه مشکلات و معضلات را هم دارند.
    برخی کاندیدها همش دم از قانون میزنند ولی اول بسم الله کار را با بی قانونی شروع کرده اند.اینگونه افراد برای دنیای اخرت چه جوابی دارند؟
    • مسلم
    • 17 دی 1394 16:43
    • 5
    خدا خیرت بده تا الان از این زاویه به این موضوع نگاه نکرده بودم.
    با توجه به عملکرد ضعیف هیاتهای اجرائی در سراسر کشور امسال نیروهای انقلابی و دلسوز نظام بایدباحرکتی جهادی پشت نهاد شورای نگهبان بمونن.
    به نسبت دوره های گذشته انتخابات سرنوشت سازی داریم که انشاالله با هوشیاری آحاد مردم نقشه پلید دشمنان نظام و انقلاب رو نقش بر آب خواهیم کرد.
    بسیجی بیکار با دو مدرک مهندسی.

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید