دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
اقتصاد
شناسه خبر: 3181
  • 0

باحضور دکتر رئیسی روی سکوی تولید گاز

پس از ۲۰ سال وقفه ،عملیات تولید گاز از ایرانی‌ترین فاز میدان عظیم پارس جنوبی آغاز شد

رئیس جمهور با اشاره اینکه تولید ۷ میلیون مترمکعبی این فاز تا بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: امروز اقدامات و طرح‌های حوزه نفت و گاز و به طور کلی انرژی در کشور با انگیزه بالایی دنبال می‌شود

به گزارش بالاگریوه به نقل از جهان نيوز، دکتر سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز دوشنبه به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به شهرستان عسلویه سفر کرده است، در بدو ورود به محل استقرار این سکوی دریایی عزیمت و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات عملیات کم‌نظیر انتقال سکوی این فاز از فاز دوازدهم و نیز راه‌اندازی این فاز مهم میدان عظیم پارس جنوبی مطلع شد.

 

رئیس جمهور در جریان این حضور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارگران و مهندسان حاضر در این سکو که در شرایط سخت دریایی به شکل شبانه‌روزی در این میدان تولید فعالیت می‌کنند نیز به گفت‌وگو پرداخت.

 

فاز ۱۱، جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی به شمار می‌رود و از این لحاظ مهمترین فاز این میدان است چرا که در صورت عدم برداشت از آن، گاز به بخش‌های جنوبی مهاجرت خواهد کرد.

 

طی ۲۰ سال گذشته عملیات راه‌اندازی این فاز بارها به شرکت‌های خارجی واگذار شد، اما این شرکت‌ها به بهانه تحریم هر بار عملیات احداث و راه‌اندازی را ناتمام رها کردند، تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح به عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان کشورمان پس از ۲۰ سال وقفه در مدت ۲ سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، امروز افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز خواهد شد.

 

با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده خواهد شد که درآمدی ۵ میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود 1 درصد افزایش خواهد داد.

متخصصان توانمند صنعت نفت کشور برای تسریع در راه‌اندازی این سکو و احصای منابع ملی کشور در این میدان مشترک، به جای ساخت سکوی جدید، سکوی فاز ۱۲ را که با افت فشار مواجه شده بود، به این فاز منتقل کردند که عملیات انتقال این سازه ۳ هزار و ۲۰۰ تنی در شرایط ناآرام و متلاطم دریا، یکی از عملیات‌های کم‌نظیر مهندسی و فنی در سطح جهان است که پیش از این تنها ۲ بار آن هم توسط بزرگترین شرکت‌های نفتی مطرح دنیا نسبت به سکوهای نفتی انجام شده بود و نه سکوی گازی. متخصصان سرافراز صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران بدون خرد کردن و قطعه‌قطعه کردن این سازه عظیم، در شرایط تحریمی همه‌جانبه، با اجرای این عملیات تولید گاز در این فاز را ۳ سال زودتر عملیاتی کردند که اقدامی شایسته تحسین است.

 

امروز صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در عرصه انرژی هستیم


دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در مراسم «آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی» در عسلویه، راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و گفت: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدات خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

 

رئیس جمهور انتقال سکوی گازی از فاز ۱۲ میدان عظیم پارس جنوبی به این میدان و راه‌اندازی این طرح 3 سال زودتر از زمان لازم برای اجرای چنین طرحی را از دیگر ویژگی‌های خاص این پروژه عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح همچنین صرفه‌جویی‌های مالی قابل توجهی هم حاصل شده است.

 

دکتر رئیسی اجرای این طرح را یک عملیات فنی پیچیده و به نوعی منحصر به فرد و درآمدزا برای کشور برشمرد و اظهار داشت: با راه‌اندازی این فاز بخش قابل توجهی از حق کشورمان از میادین مشترک احصا خواهد شد و لذا جا دارد از زحمات همه کارکنان و تلاشگران صنعت نفت در این بخش و نیز صبوری خانواده‌های آنان صمیمانه قدردانی کنم.

 

رئیس جمهور با اشاره اینکه تولید ۷میلیون مترمکعبی این فاز تا بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: امروز اقدامات و طرح‌های حوزه نفت و گاز و به طور کلی انرژی در کشور با انگیزه بالایی دنبال می‌شود.

 

دکتر رئیسی اضافه کرد: امروز باید افتخار کنیم که نه تنها دیگر صنعت نفت کشور وابسته به حضور و اقدامات مستشاران خارجی نیست، بلکه توانمندی‌های فنی و مهندسی متخصصان صنعت نفت کشور به سطحی رسیده که امروز جمهوری اسلامی به عنوان کشوری توانمند و فناور به دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه توانمندی متخصصان ایرانی در ساخت و تکمیل پروژه‌های عظیم صنعتی را از دیگر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی در کنار اقتدار دفاعی نیروهای مسلح دانست و افزود: امروز توانمندی متخصصان کشورمان با قدرت‌افزایی در اقتصاد و در بخش انرژی موجب شده ما در بهره‌مندی از میادین مشترک عقب نمانیم و حق ملت را از این منابع احصاء کنیم.

 

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم به برخی مسائل و مشکلات مردم منطقه عسلویه، دیر، جم و کنگان از جمله آب شرب، کالاهای وارداتی لنج‌داران، آلایندگی گاز مشعل‌ها و کمبود مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: درباره مسئله آب شرب، استاندار محترم بوشهر مسئله را به صورت جدی و تا رفع کامل آن دنبال خواهد کرد، کالاهای وارداتی لنج‌داران با قید کالاهای مورد نیاز کشور در فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب خواهد شد، موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل از ابتدای آغاز به کار دولت در دستور کار بوده و امروز ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد شرکت نفت، مهار و تبدیل گازهای مشعل به گاز قابل استفاده برای مردم را اجرا می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا ۲ سال آینده گازهای مشعل به طور کامل مهار خواهد شد.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: درباره کمبود مراکز درمانی در این منطقه نیز از سوی وزارت نفت ۶ و نیم همت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برای توسعه یافتگی بوشهر و رفع نیازهای این منطقه تخصیص یافته که از این اعتبارات برای احداث مراکز درمانی مورد نیاز استفاده خواهد شد.

 

رئیس جمهور در ادامه همچنین جذب نیروی بومی و بومی‌گزینی را از اولویت‌های دولت در سراسر کشور عنوان کرد و خطاب به استانداران، وزرا و مدیران دولتی گفت: اگر نیروی توانمند و کارآمدی در منطقه باشد که بتواند گره‌ای از مشکلات باز کند حتما باید در اولویت‌ جذب قرار گیرد.

 

دکتر رئیسی رفع کمبودها و زدودن محرومیت از چهره این منطقه را نیازمند کار جهادی و شبانه روزی دانست و با بیان اینکه در طول سال‌های پس از انقلاب کارهای بسیاری در استان بوشهر صورت گرفته و باید با تلاش مضاعف استمرار یابد، افزود: نیاز امروز کشور کار جهادی است. امروز روزگار جنگ اراده‌هاست، خواست دشمن توقف پیشرفت، تولید و رشد اقتصادی ایران است و اراده ملت ما مهار تورم، ‌افزایش تولید و رشد اقتصادی است که بحمدالله در ۲ سال گذشته توفیقات خوبی به‌دست آمده و از رشد اقتصادی صفر درصد به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم و آینده را نیز بسیار روشن‌تر می‌بینیم.

 

رئیس جمهور تکمیل و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان ایرانی را نشانه تمایز گفتمان این دولت با دوره گذشته که حل مشکلات کشور را به اخم و لبخند بیگانگان گره زده بود، دانست و گفت: ما برخلاف دوره گذشته که نگاه‌شان به دستان بیگانگان بود با تکیه بر باور عمیق «ما می‌توانیم»، نگاه به دستان توانمند متخصصان داخلی و ظرفیت‌های موجود در کشور، مشکلات را حل خواهیم کرد، این شعار نیست بلکه یک حقیقت انکارناپذیر است و امروز در دیدار با سران کشورهای مختلف، ایران را کشوری توانمند می‌شناسند.

 

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه توانمندی ساخت این پروژه‌های بزرگ درکنار حضور مردم در عرصه‌های مختلف برای کشور خلق قدرت کرده است، افزود: این قدرت‌افزایی مرهون خون مطهر شهدا، کار و تلاش مجاهدانه متخصصان ایرانی، حضور پرشور مردم در صحنه و نیروهای مسلح جان بر کف است که باید به خاطر این نعمت بزرگ شکرگذار خدای متعال بود.

 

رئیس جمهور در ادامه وحدت و انسجام موجود در میان اقوام و مذاهب در استان بوشهر را از دیگر نعمت‌های بزرگ الهی در این منطقه و در کشور دانست و گفت: دشمنان تلاش کردند با ایجاد گروهک‌های تروریستی، به راه انداختن جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی، توهین به مقدسات و آیات نورانی قرآن کریم، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بهره‌گیری از امپراطوری رسانه در بین ملت‌ها اختلاف‌افکنی کند اما در این توطئه نیز با شکست مواجه شد.

 

دکتر رئیسی افزود: امروز هر کس با اقدام، قلم و تلاش خود به ایجاد انسجام و وحدت در کشور کمک کند در جهت راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده و هر کس بخواهد یا نخواهد، بداند یا نداند، موجب اختلاف‌افکنی در کشور شود در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

دسته بندی: اقتصاد
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید