پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2213
  • 0

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی :

11.000 میلیارد تومان معوقات بانکی دردست 23 نفراست

دکترسعید جلیلی گفت : 11هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در دست 23 نفر است ، آن وقت یک شخص برای گرفتن 5 میلیون تومان وام به هزار مشکل برمی‌خورد

عضوشورای عالی امنیت ملی گفت:شماهایی که حقوق‌های نجومی گرفته‌ایدآنرابرگردانیدوازاین مردم عذرخواهی کنید، دیگرنگوییدمن ذخیره نظامم ، اینهاهستندکه هردولتی اعم ازچپ وراست و...سرکارمی‌آید،مانندموریانه فسادرابه کشور تحمیل می‌کنند.

 

به گزارش بالاگریوه ، سعید جلیلی عصر امروز که به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشگاه کردستان و در سخنرانی و پرسش و پاسخ با دانشجویان در تالار مولوی این دانشگاه شرکت کرده بود، اظهار کرد: خیلی از سؤالاتی مطرح است که در ایران چه خبر است، در بسیاری از مواجهه‌هایی که با افراد دیگر دارید این سؤال مطرح است که چرا نام ایران در دنیا بیشتر مطرح است.

وی ادامه داد: برای موضوع هسته‌ای چرا باید 6 کشوری که خود را ابرقدرت دنیا می‌دانند و مشکلات و مشغله‌هایی دارند، وقت می‌گذارند و پای میز مذاکره می‌آیند، در صورتی که در همسایگی ما در پاکستان، هند و خود رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌ای دارند.

به گفته عضو شورای عالی امنیت ملی،در جهانی هستیم که نزدیک به 70 سال است که نظمی درآن شکل گرفته است وعده‌ای مدعی هستند که باید امتیازات ویژه‌ای نسبت به دیگران داشته باشند و بیان می‌کنند که باید حق وتو داشته باشند و امتیاز سلاح هسته‌ای داشته باشند و اگر کسی بخواهد شکایتی داشته باشد باید از شورای امنیت شکایت کند که آنها حق وتو دارند.

جلیلی خاطرنشان کرد: منطق آنها (استکبار) منطق قدیمی است و آنها جدای از اینکه در تئوری باید این امتیاز را داشته باشند، درعمل نیز شکل می‌گیرد،به طور مثال همه بایدجزئیات حادثه 11 سپتامبر را بدانند که در آن روز چند هزار نفر کشته شدند، اما کسی بحث سردشت را نمی‌داند که در همین دنیا شیمیایی شده است.

وی تصریح کرد: آنها موقعیت‌هایی را به اصطلاح برای خود رقم می‌زنند و رئیس جمهور فعلی آمریکا در سند استراتژی این کشور می‌گوید، این نظم جهانی که ایجاد شده است در خدمت منافع ما بوده است و ما باید برای یک قرن آینده هم رهبری جهان را داشته باشیم.

به گفته نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، اوباما در همین سند می‌گوید، اگر لازم باشد از سلاح هسته‌ای هم استفاده می‌کنیم و این چیزی است که آنها رسماً اعلام کرده‌اند.

* انقلاب اسلامی پدیده‌ای که در مقابل قدرت دنیا ایستاده است

جلیلی تصریح کرد: این آدم که ادعای یک قرن دیگر رهبری جهان را دارد، کسی بعد از او سر کار می‌آید که خود این شخص هم آن را قبول ندارد و می‌گوید ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری آمریکا را ندارد و این واقعیت همین امروز ماست، کسانی مدعی رهبری جهان می‌شوند که خودشان بر عدم صلاحیت خود تأکید دارند.

وی بیان کرد: در این مناسباتی که شکل گرفته است، با یک پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی روبه‌رو شده است که می‌گوید اجازه نمی‌دهم، تو برای من تعیین‌ تکلیف کنی، همه می‌گویند شاه باید بماند، اما او می‌گوید باید برود و شاه می‌رود و یا همه آنها پشت سر صدام می‌ایستند و با بدترین سلاح‌ها و ابزارهای نظامی او را تجهیز می‌کنند، اما همه می‌بینند که صدام به کجا رسید و جمهوری اسلامی ایران به کجا رسید.

عضو شورای عالی امنیت ملی تبیین کرد: این پدیده الگو می‌شود، محقق و موفق می‌شود، تکثیر می‌شود و از او الهام می‌گیرند که نه تنها خرمشهر آزاد می‌شود، بلکه حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه و حماس فلسطین در جنگ 22 روزه بر رژیم صهیونیستی پیروز می‌شوند.

جلیلی یادآور شد: آنها تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرند و تنها خاص این عرصه نیست، همان‌هایی که روزی سلاح و تجهیزات نظامی را در اختیار صدام قرار می‌دادند، بدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند و همان‌ها پی برده‌اند با فشاری که به یک ملت می‌آورند نتیجه عکس می‌شود و امروز امنیت ایران در یک منطقه ناامن، مثال‌زدنی است و این هم از اظهارات خود آنهاست.

وی افزود: جمهوریت و اسلامیت، قدرت ایران را شکل داده است که اسلامیت آن برای حماس و حزب‌الله می‌تواند مقاومت ایجاد کند و پیشرفت بیاورد و جمهوریت آن هم که متکی به قدرت مردم است.

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این، آن معنای دین است که می‌تواند چنین قدرتی را ایجاد کند که بماند و ایستادگی کند و باید هوشیار بود که اگر به مؤلفه اصلی قدرت توجه نشود، دچار اشکال خواهد شد.

وی متذکر شد: نباید به درخواست عده‌ای زیاده‌خواه، رضایت عموم از بین برود، بلکه قدرتی می‌ماند که رضایت عموم داشته باشد و این موضوعی است که در نظام اسلامی ما باید دنبال شود.

جلیلی تأکید کرد: یکی از چیزهایی که در این مسأله اهمیت پیدا می‌کند، حفظ جمهوریت نظام در عرصه اقتصادی است و تصمیمات اقتصادی باید در چارچوب نظام باشد و به بیگانگان اجازه دخالت نداد.

وی تشریح کرد: اگر شماها توانستید گرانیگاه اقتصادی را همین توده‌های مردم قرار دهید، همین مردمی که نظام را به وجود آوردند، در عرصه اقتصادی موفقیت حاصل می‌شود.

* نظام با 28 ملاحظه قبول کرد برجام شکل بگیرد

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسأله برجام اشاره کرد و گفت: برجام به دلیل ایراداتی که به آن وارد بود، نظام قبول کرد، برجام با 28 ملاحظه شکل بگیرد و این ملاحظات به دلیل تهدیداتی بود که می‌توانست از این بستر متوجه کشورمان شود.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: یک مسئله‌ای که برای کشور اهمیت دارد، تجربه برجام است که از خود برجام مهم‌تر است که نیاز است در دانشگاه‌های ما مورد مطالعه قرار بگیرد.

جلیلی اضافه کرد: اگر نگاه‌های انتقادی را کنار بگذاریم، یک سال از اجرای برجام می‌گذرد، اما سؤال اینجاست که دستاورد برجام چه بوده است که باید این را خوب مطالعه کرد که در آینده از این تجربه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چیزهایی که به یک توافق توازن می‌دهد، این است که طرفین تعهداتی را عهده‌دار می‌شوند و خوب است بدانیم که توازن سند برجام چقدر پیش رفته است.

به گفته عضو شورای عالی امنیت ملی، مقرر شد طی سه ماه طرفین توافق به تعهدات خود عمل کنند که ایران طی این سه ماه تعهدات خود را اجرایی کرد، در رآکتور اراک که نتیجه تلاش 10 سال فعالیت نظام و دانشمندان ما بود، بتن ریخت، 10 هزار کیلوگرم مواد غنی‌ شده را جز 300 کیلوگرم آن منتقل کرد و آب سنگین اراک را هم انتقال داد، اما همین امروز طرف مقابل شما همان سرسخت‌ترین طرف مقابل شماست که بیان می‌کند ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و از گفتن این موضوع ابایی ندارد.

جلیلی یادآوری کرد: مقرر شد آمریکا طی سه ماه، فقط چند تا نامه بنویسد و بخشنامه‌ای صادر کند که مثلاً فروش بوئینگ به ایران آزاد شود، مانعی سر راه فعالیت‌های اقتصادی ما قرار ندهد و یا چند دستور تحریم‌ها را لغو کند، نه اینکه تعهدات خود را انجام نداده، بلکه زیاده‌خواهی دارد و بدتر عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: این دشمن در تمام 37 سال گذشته همه تلاش خود را می‌کند که نتوانسته کاری بکند و ملت موفقیت‌هایی را کسب کرده است، بنابراین باید هوشیار بود و از این تجربه‌ها استفاده کرد، چراکه دشمن ما قابل اعتماد نیست.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز همین دشمن چشم طمع به منابع قدرت ما دوخته است، هنوز این برجام تمام نشده، از برجام 2 و 3 صحبت می‌کند.

جلیلی اظهار داشت: طرف مقابل شما مسأله برد ـ برد را تعریف می‌کند و منظور آن این است که شما باید به بردهایی فکر کنید که به ضرر کدخدا نباشد و منافع او را به خطر نیندازد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسأله اختلاس‌ها و معوقات بانکی اشاره کرد و افزود: 11 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دست 23 نفر است و آن وقت یک شخص برای گرفتن 5 میلیون تومان وام به هزار مشکل برمی‌خورد.

به گفته عضو شورای عالی امنیت ملی، 5 هزار میلیارد تومان از این وام‌ها دست 6 نفر است که منتخبین مردم در مجلس و دولت باید اینها را مطالبه کنند.

جلیلی ادامه داد: شماهایی که حقوق‌های نجومی گرفته‌اید آن را برگردانید و از این مردم عذرخواهی کنید، دیگر نگویید من ذخیره نظامم و اینها هستند که هر دولتی اعم از چپ و راست و ... سرکار می‌آید، مانند موریانه فساد را به کشور تحمیل می‌کنند.

وی تأکید کرد: اشکال کار این است که موضوعات اصلی جای موضوعات فرعی را گرفته است، اگر ما می‌گوییم که بیکاری یک موضوع جدی است و باید حصر بیکاری شکسته شود، کسانی هستند که می‌گویند باید پای ما ریخته شود تا رونق ایجاد کنیم و اینها ویژه‌خوارانی هستند که به فرمایش حضرت علی(ع)، در شرایط سخت فرار می‌کنند و در شرایط خوشی مثل کرم می‌مکند.

*عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه به روند مذاکرات اشاره کرد و افزود: همین کسانی که قطعنامه صادر کردند و اعلام کردند که حاضر به گفت‌وگو با ایران نیستند، قدرتی را که شهید شهریاری‌ها و در آن دوران در بحث هسته‌ای ایجاد شد، آنها را پای میز مذاکره آورد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: تمام آن چیزهایی که دشمن در برجام از ما گرفت همان چیزهایی بود که دانشمندان و ملت برای آن زحمت کشیده بودند.

جلیلی خاطرنشان کرد: کسانی می‌گفتند تعامل آن است که باید چیزی را بدهیم تا چیزی را به دست بیاوریم؛ آن چیزهایی که باید می‌دادیم زود انجام شد، اما بعد از 13 ماه از آن چیزهایی که باید بگیریم خبری نیست.

وی افزود: آنها سرمایه ملت را هزینه کردند، در صورتی که هزینه باید زمانی شود که سودی داشته باشد، اما از برجام چیزی دست ملت را نگرفته است.

عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه به بحث انتخابات سال آینده کشور نیز گریزی زد و گفت: مهم این است اگر ما به یک گفتمان باور داریم باید از آن دفاع کنیم و در مردم نسبت به آن اقناع ایجاد کنیم که این نگاه می‌تواند مشکلات آنان را حل کند و ما نباید در این زمینه دچار تفرق در این گفتمان شویم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: آن چیزی که در انتخابات 96 اهمیت دارد، انتخابات یک فرصت است که با انتخابات جدید و با تجربه گذشته یک گام به جلو می‌رود.

جلیلی در بخش پایانی سخنانش گفت: دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از هسته‌ای نبود، بلکه دفاع از تمام حقوق ملت ایران بود؛ همچنان که دفاع از خرمشهر و هویزه دفاع از کل ایران بود، چراکه اگر دشمن بتواند روی نقطه‌ای تسلط پیدا کند به دیگر نقاط نیز فکر می‌کند.

به گفته این مسؤول، ما در دفاع مقدس هزینه‌هایی را متحمل شدیم، اما نتیجه آن، امنیتی است که در این نقطه ناامن دنیا، ملت ما در آسایش هستند و دشمن جرأت تعرض به ما را ندارد.

وی در پایان بیان کرد: درحقوق هسته‌ای هم همین است، اگردشمن احساس کند که بایک اهرم فشاری می‌تواندیک چیزی را ازملت بگیرد ازهمان اهرم روی چیزهای دیگری وارد می‌شود.  فارس

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید