یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2044
  • 0

کارشناس مسائل سیاسی :

شورای نگهبان شاخص و طراز اسلامیت و جمهوریت نظام است

جایگاه شورای نگهبان ازدیدگاه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب آن قدروالاست که به نوعی می توان شورای نگهبان راشاخص وطراز اسلامیت و جمهوریت نظام نامید


یک کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی درارتباط با نقش وجایگاه شورای نگهبان درنظام جمهوری اسلامی گفت: درنظام مقدس جمهوری اسلامی که برپایه نظریه ولایت فقیه شکل گرفته و توانسته به تئوری حکومتی شیعه جامه عمل بپوشاند،از یک سو توجه و اهتمام و پیروی از اوامر مقام ولایت، نه تنها مقدمه‌ای برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده، بلکه نکته‌ای است که از آثار و لوازم پذیرش حکومت الهی و لزوم عمل به آن برهمه مسئولان و کارگزاران نظام واجب گردیده است.

به گزارش بالاگریوه ،کورش بیرانوندافزود: ازسوی دیگربراساس قانون اساسی، مدیریت و رهبری جامعه ازجمله مهمترین تکالیفی است که برعهده ولی فقیه،به عنوان بالاترین مقام نظام اسلامی، قرارگرفته است و رهبر دارای ولایت مطلقه بر سایر مراجع و نهادهای قانونی بوده وضامن عدم انحراف نهادها از وظایفشان و حرکت در مسیر اسلام می‌باشد.

بیرانوند، اظهار داشت: شورای نگهبان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است که وظیفه پاسداری از قانون اساسی و ارائه نظرات تفسیری و همچنین حراست از شرع مقدس اسلام از طریق تطبیق مصوبات با موازین دین مبین اسلام را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها عنوان «شوراي نگهبان» به طور مستقيم 27 مرتبه در قانون اساسي ذكر گرديده است، بیان کرد: اين منزلت رفيع به دليل «وظايف مهمي» است كه برعهده دارد و آن «صيانت از اسلاميت و جمهوريت» نظام اسلامي است.

بیرانوند، با بیان اینکه تركيب اعضا و فرآيند گزينش آنها نيز اعتبار شوراي نگهبان را بيش از پيش نمايان مي‌سازد، ادامه داد: اعضاي شوراي نگهبان نخبگاني مركب از ۶ فقيه اسلام شناس و ۶ حقوق‌دان صاحب نظر در رشته‌هاي مختلف حقوقي هستند.

سازوكار تعيين تركيب اعضاي شوراي نگهبان زمينه‌ساز استقلال رأي آنان است

وی با تاکید به اینکه اين سازوكار تعيين تركيب اعضاي شوراي نگهبان زمينه‌ساز «استقلال رأي» آنان نيز مي‌گردد، ادامه داد: چرا كه هيچ يك از قواي سه‌گانه جايگاه حقوقي فراتر از شوراي نگهبان ندارند تا بتوانند نظر خود را بر آن تحميل كنند.

بیرانوند، خاطرنشان کرد: اصل ۹۱ قانون اساسی مقرر می دارد: « به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان ... تشکیل می شود.»

این کارشناس مسائل سیاسی واجتماعی، بابیان اینکه  طبق اصل ۹۹ قانون اساسی، یکی ازکارهای شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات است، اذعان داشت: این اصل می آورد: « شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.».

شوراي نگهبان با نظارت بر حسن برگزاري انتخابات، استمرار سلامت جمهوريت نظام را تضمين مي كند

وی تصریح کرد: درتفسیراین اصل آمده است که نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی،به عهده شورای نگهبان می باشد. این نظارت، استصوابی و عام و درتمام مراحل درکلیه ی امورانتخابات جاری است.

بیرانوند، بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) برای نشان دادن ارزش و اهمیت قانونی که از نظر شورای نگهبان عبور کرده است، مخالفان قانون مورد تایید شورای نگهبان را دانسته یا ندانسته  مخالفان اسلام می داند و می فرماید: "درکشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً، قانونی که قانون اسلام است، این کشوررا نمی‏‌توانیم اسلامی حساب کنیم. کسانی که با قانون مخالفت می‏‌کنند،اینها با اسلام مخالفت می‏‌کنند. کسانی که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می‏‌کنند، اینها دانسته یاندانسته با اسلام مخالفت می‏‌کنند. "

وی افزود: امام خمینی (ره) کسانی را که با قانون و رایی که از نظر شورای نگهبان بگذرد و به واسطه این بخواهند علیه شورای نگهبان فساد کنند، را مفسد فی الارض می داند و می فرماید:" مجلس اگر رأی داد وشورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‏گویم رأی خودش رانگوید، بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهدفساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساداست، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی‏ الارض باید قرار بگیرد." (صحیفه امام، ج 14،اهمیت مجلس شورای اسلامی و بیان وظایف نمایندگان مجلس)

وی افزود: امام راحل دیکتاتوری را زاییده مخالفت با قانون و نظر وتایید شورای نگهبان می دانند و می فرمایند: " دیکتاتوری همان است که نه به مجلس سر فرودمی‌‏آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شورای نگهبان و نه به تأیید شورای نگهبان و نه به قوۀ قضائیه و نه به دادستانی و نه به شوراهای دادستانی وهمین طور به همۀ ارگان‌ها."

این کارشناس، افزود: مقام معظم رهبری نیز درخصوص اهمیت شورای نگهبان در مناسبات مختلف به کرات تٲکید نموده اند:" شورای نگهبان، عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مومنین است و در حقیقت نبض نظام اسلامی به شمار می‌رود. وقتی شورای نگهبان مثل همه دوره‌های گذشته آن، قوی و قاطع و دقیق باشد، موجب آرامش کسانی می‌شود که دلشان برای اسلام می‌تپد و آرزویشان تحقق اهداف اسلامی و شریعت حقه نبوی است "

بیرناوند، ادامه داد: در واقع هر اندازه كاركردي كه يك بخش از يك سازمان انجام مي دهد، ارزشمندتر و مهم تر باشد، آن عضو داراي منزلت و مقام مهم‌تري در آن سازمان است. چنانكه در پيكره آدمي، قلب و يا مغز به دليل كاركرد مهمي كه دارند، حیاتی به شمار مي‌آيند.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی، ادامه داد: شوراي نگهبان نیز داراي منزلت مهم و خطيري در نظام جمهوري اسلامي است و اين منزلت رفيع به دليل «وظايف مهمي» است كه برعهده اش قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اين نهاد وظيفه «صيانت از اسلاميت و جمهوريت» نظام اسلامي را برعهده دارد. هم به سبب تطبيق روند «تصويب قوانين» با شرع مبين اسلام، پاسدار اسلاميت نظام است و هم به سبب تطبيق قوانين با قانون اساسي، پاسدار ابعادي از جمهوريت نظام است.

بیرانوند، ابراز کرد: شوراي نگهبان با نظارت موثر و كارآمد بر حسن برگزاري انتخابات، استمرار سلامت جمهوريت نظام را تضمين مي كند.

وی ادامه داد: فلسفه نظارت بر انتخابات، پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و نیز جلوگیری از تخلفات و خطاهای برگزارکننده انتخابات و صیانت از آرای مردم است.

بیرانوند با بیان اینکه هر جا که تخلّف، تقلّب و خطای مجری قانون، محتمل باشد، نظارت بر اجرا نیز موضوعیت پیدا می کند، اذعان داشت: در واقع نفی نظارت بر اجرای قانون، به معنای محتمل شدن تخلف، تقلب و خطای در اجرا است. فلذا نظارت بر انتخابات امری مسلّم، منطقی و ضروری به نظر می رسد.

دراینجا این سوال مطرح می شود که چرا در شرایط فعلی که کشور به نوعی در معرض تهدیدات دشمنان خارجی قرار دارد، به این نهاد انقلابی و به اصل وظایف قانونی آن تهاجم می شود و تخریب گران چهره این شورا چه اهدافی دارند؟

بیرانوند، درجواب این سوال عنوان کرد: به نظر می رسد هجمه به شورای نگهبان برای تهییج افکار عمومی و افزایش فشار مردمی بر این شورا صورت می گیرد. حمله کنندگان چند هدف سیاسی را دنبال می کنند که می توان به برخی از آنها اشاره کرد: اولا شورای نگهبان از اعمال نظارت دقیق بر انتخابات عقب نشینی و تسلیم فشارها شود تا راه برای ورود عناصر ناسالم به ارکان قانونگذاری هموار گردد.

ثانیا زمینه چینی برای کاهش مشارکت مردم و القاء بی اعتمادی مردم به نهاشورای نگهبان و ثالثا مظلوم نمایی از طریق تبلیغات با این حربه که شورای نگهبان با تصمیم گیری های سیاسی و جناحی، به صورت ناعادلانه و سلیقه ای کاندیداهای یک جناح خاص راحذف می نماید و در نهایت  القاء جانبداری شورای نگهبان.

وی اظهار کرد: در حالی که همانطور که اشاره گردیداهمیت جایگاه شورای نگهبان ازدیدگاه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب آن قدروالاست که به نوعی می توان شورای نگهبان راشاخص وطراز اسلامیت و جمهوریت نظام نامید.

این کارشناس، ادامه داد: حال با توجه به نوع استراتژی که در برخورد با شورای نگهبان از سوی برخی گروه ها و جریانات سیاسی مسأله دار با نظام و ارزش های اسلامی و یا غیرهمسو با ارکان اصلی نظام اتخاذ شده، نهاد شورای نگهبان در چند مقطع نیازمند طراحی و برنامه ریزی دقیق برای جلوگیری از آسیب رسانی این هجمه هاست تا هرچه بهتر و بیشتر بتواند در امر نظارت انجام وظیفه نماید:

الف: مقطع زمانی بررسی و اعلام صلاحیت ها

ب: مقطع زمانی حین برگزاری انتخابات

ج:  مقطع زمانی پس از برگزاری انتخابات

بیرانوند، خاطرنشان کرد: توفیق شورای نگهبان در خنثی سازی هجمه های مسموم و کسب حداکثر رضایتمندی رهبری و مردم در گرو عبور سلامت شورای نگهبان از چالش های پیش رو است که بحمداله شورای نگهبان آن را تاکنون مدیریت کرده است.

وی گفت: شورای نگهبان از طریق اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مردم، دقت نظر در مواضع، بیانیه ها و مصاحبه ها، برگزاری همایش های توجیهی و برگزاری کارگاه های آموزشی برای هیات های ناظرین و عوامل نظارتی در سراسر کشور توانسته است انتخاباتی سالم، توام با حضور حداکثری مردم را به ارمغان بیاورد.   شبستان

دسته بندی: سیاست
تبلیغ