اولویت های جریان ارزشی نظام
7 راهکارمقابله با تحریف حضرت امام خمینی «ره»
اگربرای مقابله یا پیشگیری ازتحریف امام اقدامات جدی صورت نگیرد، پیامدهای آن میتواند مصیبتبار باشد. این بیتوجهی ممکن است در بستر تاریخ کمکم موجب قرائتی ازامام شودکه باآنچه حضرت امام میخواست تا ثریا فاصله داشته باشد.
بالاگریوه - اگر برای مقابله یا پیشگیری از تحریف امام اقدامات جدی صورت نگیرد، پیامدهای آن میتواند مصیبتبار باشد. این بیتوجهی ممکن است در بستر تاریخ کمکم موجب قرائتی از امام شود که با آنچه حضرت امام میخواست تا ثریا فاصله داشته باشد، ممکن است «سنتهای غلط» و «بدعتهای دینی - سیاسی» به نام امام در تاریخ ثبت شود که آیندگان را درگیر خود کند و یا به عمق حقیقت و ماهیت قیام امام دست پیدا نکنند.
به طور مثال امام با سه دسته مرزبندی جدی داشت که عبارتند از: 1- غرب به عنوان مظهر قدرت مادی و طاغوتی 2- لیبرالها و التقاط به عنوان قرائتهای انحرافی از دین 3- اشرافیگری در روحانیت یا حاکمان جامعه اسلامی. اگر این خطوط فاصل به درستی تبیین نشود، ممکن است خود اشراف پرچمدار نهضت امام شوند و یا لیبرالها خود را وارث انقلاب بدانند.
برای پیشگیری ازتحریف امام عمده اقدامات قابل حصول را میتوان به نحو زیر احصا و برجسته نمود.
1- مقام معظم رهبری یکی ازبهترین راههای پیشگیری ازتحریف امام رابه میدان آمدن شاگردان قدیمی امام میداند. آنان که باسیره واندیشه امام زندگی کردهاندو باهمه وجود آن حضرت رادرک کردهاند، میتوانند پرچمدار صیانت از آرا و اندیشه امام باشند و از شاخصهای واقعی خط امام هم در خود و هم در جامعه اسلامی حراست و پاسداری نمایند.
2- امام شخصاً اعلام نمودهاند که آنچه به بنده منتسب میشود یا باید دستخط خود من باشد یا صوت من در صدا و سیمای جمهوری اسلامی موجود باشد. بنابراین با این قاعده میتوان هرآنچه با بیان و قلم امام مغایر است را دور ریخت و بیاعتبار ساخت.
3- اندیشمندان و دانشگاهیان که علاقهمندبه مطالعه درباره اندیشه، نظامسازی وسیره امام هستندباید بدانندکه با«روشهای بروندینی»به خطاخواهند رفت وبه جای تفسیرامام به تحریف ایشان خواهند رسید.ازآنجا که امام ازالتقاط بیزاراست ومبتنی برمعرفت ذاتی تجویز سیاسی میکند،نمیتوان باروشهای پست مدرن علوم انسانی غرب به تحقیق و تفسیرامام پرداخت.
بنابراین روشهای «دروندینی»همچون روشهای نقلی، کلامی،وحیانی، قیاسی، کیفی و....میتوانددرزمینه پژوهشهای امامشناسی به کارگرفته شود.ازآنجاکه روش های پست مدرن همچون پساساختارگرانی، گفتمان، ابطالپذیری، هرمنوتیک، پدیدارشناسی و... مبتنی بر معرفت نسبی پایهگذاری شدهاند، اندیشه امام رابه انحراف خواهند کشاند و مشکلات نیروهای فکری اصلاحطلب اکنون همین موضوع است.
4- مراجعه به قرائن ازدیگر متدهای مواجهه باتحریف امام است. ممکن است شخصی یک عبارت،داستان یا تصمیمی راازامام ذکر نماید.برای بررسی وقضاوت درباره صحت وسقم آن لاجرم باید به گفتمان امام در آن زمینه مراجعه شود.به طور مثال ممکن است فردی یا جریانی مدعی نرمش امام در مقابل امریکا شود، برای این موضع باید موضع علنی امام درباره امریکا از 1341 تا 1368 بررسی شود و اگر مورد مشابهی وجود ندارد بدون تردید آن مدعا باطل است.
5- ممکن است امام دربرخی زمینهها ازتطورگفتمانی برخوردار باشدیامواضعش متفاوت باشد.دقت دراین مواردنشان میدهدکه سیرتطور امام به معنی عدول نبوده که درمسیر تکامل بوده است و شرایط زمانی و مکانی ایجاب میکرده که شیب و جهت مواضع امام چگونه باشد.به طور مثال امام از سال 1341 تا 1348به دنبال نصحیت حاکمان ایران و کم کردن سلطه خارجی ازطریق نقادی است، اما وقتی به بیفایده بودن تذکرات پی میبرندحکومت اسلامی را به عنوان مدل جایگزین طرح مینمایند. بنابراین در این پروسه مبارزات امام مسیر کمال و تکامل را طی مینمایند و هرروز بعدی ازخاستگاه فکری و سیاسی خود نسبت به وضع موجود را تکمیل مینمایند تا اینکه در بهمن 1357 هیچ تساهل و تسامحی رادر همراهی،ادغام و سهمدهی نمیپذیرند. زمان و مکان دو عنصر مهم امام در اجتهاد است که بسیار از آن بهره بردند، امازمان و مکان شیب حرکت تکاملی امام رامعین میکرد نه اصل و غایت حرکت وی را. بطور مثال حضرت امام سال 1358 بیشتر از سال 1342 بر سر امریکا فریاد میزند و در سال 1367 آن را به اوج میرساند. این مسیر به صورت تدریجی و مبتنی بر کنش- واکنش امریکا و انقلاب اسلامی است. نمیتوان گفت امام در سال 1342 با امریکا کاری ندارد، اما در سال 1367 آن را دشمن اسلام و مسلمین میداند.
6- برای درک انگیزه تحریفکنندگان باید کشف صورت گیرد.برای این منظور مطالعه چندشاخص درخصوص فردیا جریان تحریفکننده ضروری است. نسبت فرد مذکور باحال و گذشته مرکزیت نظام جمهوری اسلامی چگونه است؟ نگاه فعلی غرب به ایشان وبرعکس چگونه است و آیادراین نگاه دوطرفه تطور صورت گرفته است؟ آیازندگی خصوصی فردباشاخصهای مدنظرامام جهت زیست اجتماعی- اقتصادی همخوان است؟ و... با موارد ذکر شده میتوان به واکاوی و روانکاوی انگیزههای درونی تحریفکنندگان پی برد و دست به افشا زد.
7- باید مرکز یا مرجعیتی فراجریانی و درتراز انقلاب اسلامی مأموریت رصد و هشدار نسبت به تحریف امام را به عهده داشته باشد و سخن وقضاوت آن مرکز فصلالخطاب باشد.
پیشنهاد دراین زمینه این است که رهبری حّی درهرعصری میتوانداین مسئولیت رابرعهده داشته باشدیااینکه مجلس خبرگان رهبری این مسئولیت را باایجادزیرساختی در دبیرخانه انجام دهد یا مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در شعاع اداره مجلس خبرگان رهبری قرار گیرد. دکترعبداله گنجی