چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1842
  • 0

گزارش میدانی ازنظر طلاب درباره پشت پرده و اهداف هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

هدف نهائی فراخوان اصلاح طلبان برای ثبت نام 12 هزارنفری وتأئیدصلاحیت بیش از 90 درصدی کاندیداها درهیأت های اجرائی ، هجمه به شورای نگهبان و نهایتاً تضعیف رهبری بوده است

ثبت‌نام بی سابقه بیش از 12هزار نفربرای انتخابات مجلس شورای اسلامی ونیزنام‌نویسی بیش از800 نفر برای مجلس خبرگان رهبری حکایت از عزم جزم برخی جریان‌های سیاسی برای هجمه به شورای نگهبان داشت.

به گزارش بالاگریوه با نزدیک شدن به زمان نام‌نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، دعوت‌ها و پیام‌های صریحی از رجال اصلاح طلب در روزنامه‌های زنجیره‌ای آنان منتشر شد که بیانگر گمانه‌هایی ازسناریوی اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات بود.

ثبت‌نام بی سابقه بیش از 12هزار نفربرای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی که تنها 290 نفر به آن راه پیدا خواهندکرد ونیزنام‌نویسی بیش از800 نفر برای مجلس خبرگان رهبری درپی دعوت برخی ازرجال سیاسی، حکایت از عزم جزم برخی جریان‌های سیاسی برای هجمه به شورای نگهبان داشت.
پس ازبررسی اجمالی صلاحیت‌ها درهیأت‌های اجرایی وتأییدمشکوک قریب به اتفاق ثبت نام کنندگان،نوبت به احرازصلاحیت‌هاازسوی هیات های نظارت وشورای نگهبان رسیدو درهمین حین، تهدیدهایی خطاب به این نهاد نظارتی صورت گرفت.


درهمین ایام،شاهداظهار نظرها و گوشه و کنایه‌هایی ازسوی رییس دولت یازدهم بودیم که بدون توجه به وظیفه نظارتی شورای نگهبان، دست به سیاه نمایی‌های گسترده زدو بهانه به دست جریان‌های افراطی، فتنه گران و ضد انقلاب داد؛ همین اظهار نظرها با ذوق زدگی و استقبال زاید الوصف رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب مواجه شد.
هرچندمشاوران و نزدیکان رییس جمهور درصددتوجیه اظهارات وی برآمدند اماکار ازکار گذشته بودوهجمه‌هایی که هرساله درموسم انتخابات علیه شورای نگهبان به راه می‌افتاد، این بارتشدیدو به پشتوانه اظهارات رییس جمهور، رنگ قانونی به خود گرفت.
برهمین اساس، خبرنگار رسا دریک صبح زمستانی درمحل مدارس عالی فیضیه ودارالشفاء ومسجداعظم حضوریافت وپای اظهارات و درددل‌های روحانیان درباره پشت پرده واهداف هجمه‌هاعلیه شورای نگهبان نشست.

 شورای نگهبان بهترین حافظ قانون اساسی است

حجت‌الاسلام سیدعباس محمودی که خودرا مبلغ حوزه علمیه معرفی کرد، با شنیدن این دغدغه از افراط و تفریط‌ها و حرمت شکنی علیه روحانیت و قانون اساسی، نالید و گفت: امام خمینی(ره) اوایل انقلاب فرمودند که اگر روحانیت شکسته شود، چیزی برای اسلام نمی‌ماند؛ ازسوی دیگر نیز در اواخر عمرشان که عده‌ای از طلاب تندروی می‌کردند، فرمودند تندروی عاقبت خوبی ندارد و همه باید پشت سر علمای متدین جامعه مدرسین طرفدار انقلاب باشند.
وی ادامه داد: شورای نگهبان یک نهادقانونی است که همه بایدبه آن ملتزم باشند؛چنان‌چه اختلاف نظری هم وجود دارد باید مدنظر داشت که حتی قانون بدهم بهتر ازبی قانونی است تا هرکسی نتواند سلیقه‌ای عمل کند.
حجت‌الاسلام محمودی ابراز کرد: چنان‌چه کسی به شیوه نظارت‌های شورای نگهبان انتقاد دارد، تنها از مجاری قانونی نسبت به پیگیری اعتراض خود، اقدام کند.
وی افزود: مجموع تجربه 30 ساله انقلاب نشان می‌دهدکه شورای نگهبان همواره حافظ قانون اسلامی بوده است؛ اگر شورای نگهبان که بهترین حافظ قانون اساسی است، شکسته شود، دیگر سنگی بر روی سنگ بند نمی‌شود و کسی به قوانین خرد و کلان احترام نمی‌گذارد.
این روحانی سطح چهارحوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ اعضای شورای نگهبان با لحاظ این‌که فقیه و حقوقدان هستند، همواره به نظر مشهور فقها عمل کرده و در بحث نظارت‌ها، با دقت و احتیاط، قانون اساسی را ملاحظه می‌کنند.


حرمت شکنی از شورای نگهبان، به نفع هیچ کس نیست


وی باتأکیدبر این‌که حرمت شکنی از شورای نگهبان، به نفع احدی نیست، یادآور شد:چنانچه عده‌ای نسبت به ردصلاحیت یاعدم احراز صلاحیت‌ها، حرمت قانون اساسی و شورای نگهبان را بشکنند، دیگر کسی به قوانین جزئی نیز عمل نخواهد کرد.
حجت‌الاسلام محمودی تأکیدکرد: هجمه‌ای که ازسوی دشمن برای تخریب شورای نگهبان سرگرفته و عده‌ای در داخل ازآن تبعیت می‌کنند، تنها به دنبال آسیب زدن به نظام اسلامی و نفوذ رهبر معظم انقلاب است.


 رییس جمهور محدوده اختیارات خود را نمی‌داند


وی در پاسخ به این سؤال که چرا رییس جمهور وارد بازی برخی جریان‌های سیاسی در هجمه به شورای نگهبان شده است؟ گفت: رییس جمهور مدعی است که مجری قانون اساسی بوده و قصد دارد قانون را رعایت کند؛ در حالی که نمی‌داند اختیارات وی در اجرای قانون اساسی تنها مربوط به وظایف قوه مجریه بوده و نباید در امور شورای نگهبان دخالت کند.
 این مبلغ دینی تصریح کرد:‌ تفسیر موارد اختلاف در قانون اساسی و نظارت بر کاندیداهای انتخابات‌ها تنها بر عهده شورای نگهبان بوده و اگر اعتبار و حریم آنان شکسته شود، دیگر کسی حرف کسی را نمی‌پذیرد.
وی تأکید کرد:‌ دشمن به دنبال حریم شکنی از قانون و اوامر رهبر معظم انقلاب است که اگردرنقشه‌های خود موفق شود، آسیب‌های معنوی وسیاسی وارد می‌شودکه هیچ‌گاه قابل جبران نخواهند بود همان‌طور که در فتنه 88 چنین آسیب‌هایی وارد شد و اسباب تحریم‌ها را فراهم آورد.


تأیید صلاحیت مشکوک وزارت کشور در راستای اهداف اصلاح طلبان بود

درادامه، روحانی دیگری که ازدرس خارج آیت‌الله شب زنده‌دار بازمی‌گشت،‌ به روند ایجادهجمه علیه شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: بر اساس فراخوانی که از سوی اصلاح طلبان اعلام شد، عده‌ای به صورت فله‌ای اقدام به نام نویسی در انتخابات کردند و از قضا، وزارت کشور نیز 90 درصد آنان را تأیید صلاحیت کرد تا هزینه رد صلاحیت‌ها را بر دوش شورای نگهبان وارد کند.
حجت‌الاسلام حمزه فخرالدین علیزاده که طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم است ادامه داد: هدف از این اعلام فراخوان و تأیید صلاحیت مشکوک وزارت کشور، ورود عده‌ای ناصالح به فضای انتخابات بود تا دراین میان، نوچه‌های برخی رجال سیاسی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نفوذ یابند.
روحانی سید دیگری که حاضر به معرفی خود نبود، وجود شورای نگهبان در نظارت بر روند انتخابات راامری لازم دانست و ابراز کرد: تخریب‌ها و هجمه‌ها امری طبیعی است وپیش ازاین،چنین هجمه‌هایی به رهبر معظم انقلاب هم وارد می‌شد؛ این هجمه‌ها از سوی دشمن برنامه ریزی شده و برخی افراد نادان در داخل از آن تبعیت می‌کنند.

 

هجمه به شورای نگهبان از بی تقوایی و باندبازی نشأت می‌گیرد

 حجت‌الاسلام باقر محمدی، طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم هم در اظهاراتی خاطرنشان کرد: درتمام دنیا،هیأت‌هایی برای نظارت بر انتخابات وجود داردتاهر کسی نتوانددر انتخابات شرکت کند؛ همچنین هیچ کشوری اجازه ورود منافقان و نفوذیان به مناصب کشوری اجازه نمی‌دهد چه این‌که شخص غیر معتقد به یک نظام پای به منصبی در آن نظام بگذارد.
وی افزود: برخی ازرجال داخلی به قدری جناحی عمل می‌کنندکه صرفابا ووردنیافتن هم سلوکیانشان به انتخابات،به مجتهدان وحقوقدانان نهاد نظارتی شورای نگهبان تهمت و افترا می‌زنند.
این طلبه درس خارج ابراز کرد: هجمه علیه شورای نگهبان چیزی جزبی تقوایی و باندبازی نیست و برما طلاب و روحانیان حوزه علمیه لازم است تا این دسته از افراد را محکوم کنیم.

 

اختلاف مبنا در تأیید و احراز صلاحیت، منشأ هجمه علیه شورای نگهبان است

حجت‌الاسلام محمد هادی پارسایی هم که خودراطلبه سطوح عالی حوزه علمیه معرفی کرد،گفت:طبق قانون اساسی کشور،کاندیدای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باید ازحداقل شرایطی برای شرکت در انتخابات بهره‌مند باشد.
وی افزود: نهادی در نظام اسلامی بایدوجود داشته باشدکه شرایط و صلاحیت حداقلی کاندیداها رااحراز کندتا مردم در انتخابات، به صلاحیت‌های حداکثری یک کاندیدا رأی دهند؛ بر اساس قانون اساسی این وظیفه نظارتی حداقلی بر عهده شورای نگهبان است و نباید هجمه‌ای علیه آن صورت بگیرد.

این طلبه سطوح عالی عنوان کرد: امسال افراد بسیار زیادی در انتخابات ثبت‌نام کردند و تعداد زیادی هم احراز صلاحیت نشدند که همین امر سبب هجمه‌های بسیاری شده است.
وی ادامه داد: آنچه که برای دولت و برخی جریان‌های سیاسی اهمیت دارد، تأیید و رد صلاحیت است در حالی که شورای نگهبان،‌ به احراز صلاحیت اکتفا می‌کند؛ این یک بحث مبنایی است که سبب هجمه علیه شورای نگهبان می‌شود.


برخی سخنان رییس جمهور تأسف بار است


حجت‌الاسلام پارسایی تأکید کرد: مبنای تأییدو احرازصلاحیت بایددرکرسی‌هایی نظریه پردازی بحث شود تانتیجه آن،بسیاری ازمشکلات را برطرف کندو هر ساله درآستانه انتخابات،چنین هجمه‌هایی صورت نگیرد.
وی با تأکیدبراین‌که اگر روشنگری نباشد،بار دیگرغبارفتنه برنظام سایه افکن می‌شود،یادآور شد:اینکه رییس دولت گاهی سخنانی ایرادمی‌کندکه مخالف دیدگاه رهبرمعظم انقلاب بوده ویااهداف افراطی‌ها را پیگیری می‌کند، تأسف بار است.

هجمه علیه شورای نگهبان، بی اعتمادی به نظام را در بر دارد

 درادامه،روحانی دیگری طی بیاناتی اظهار داشت: در هر نظامی از نظامات بین المللی و اجتماعی، ساز و کار نظارتی قرارداده شده است تا افرادی که می‌خواهند مناصب مختلفی را به دست آورده و در مسائل اجتماعی و حتی خصوص مردم دخالت داشته باشند، به ایدئولوژی و ملاحظات آن نظام وابستگی داشته باشند.
حجت‌الاسلام محمدجواد احمدی اضافه کرد: نظام ما که برآمده از متن مردم و با ملاک‌ها و انگیزه‌های انقلابی و اسلامی است، ازقائده نظامات بین المللی درلحاظ کردن نهاد نظارتی مستثنا نیست؛ و البته شدت و جدیت بیشتری هم باید داشته باشد.
وی بیان کرد: با وجود نهادهای نظارتی همچون شورای نگهبان، بسیاری از کسانی که قصد سوء دارند و یا توانایی لازم برای مناصب حکومتی ندارند، در همان ابتدا شناسایی می‌شوند و زحمت بیشتری به نظام تحمیل نمی‌کنند.
این طلبه درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: آن دسته از رجال سیاسی از نظارت شورای نگهبان بیزارند و به آن هجمه می‌برند که از عدم احراز صلاحیت هم گراهایشان شاکی شده‌اند؛ افرادی که گاهی با ایده‌آل‌های نظام اسلامی مخالفند.
وی عنوان کرد: این دسته از افراد حتی اگر ذره‌ای احتمال موفقیت بدهند، چنان جنگ روانی فراهم می‌کنند که بی اعتمادی به نظام را در بر دارد و آن‌چه که دشمن می‌خواهد، اتفاق می‌افتد.

 

تمثیل نظارت شورای نگهبان به افتاء بی غرض مراجع عظام تقلید

حجت‌الاسلام محمد رضایی هم که خود رااستادحوزه علمیه و شاگرددروس خارج مراجع عظام تقلید معرفی کرد، در سخنانی ابراز کرد: نظر به این‌که حکومت ما، نظام جمهوری اسلامی است و قوانین و مجلس ما باید بر طبق قانون اساسی باشد، نظارت و تشخیص آن بر عهده اهل خبره‌ای است که با مبانی فقهی، ‌اسلامی و حقوقی آشنا باشند.
وی ادامه داد: اعضای شورای نگهبان همچون مراجع عظام تقلید که بدون هیچ‌گونه سلیقه شخصی در مسائل شرعی افتاء می‌کنند، آنان هم بدون نظر شخصی و سلیقه‌ای خود، بر اجرای قوانین و دستورات اسلام و نیز صلاحیت کاندیداها نظارت دارند.
حجت‌الاسلام رضایی ابراز کرد: شورای نگهبان تضمینی است که مجلس شورای اسلامی،‌ خبرگان رهبری و ریاست جمهوری را از گزند دشمنان خارجی و داخلی و افراد ساده‌اندیش مصون می‌دارد.
هجمه علیه شورای نگهبان، مصونیت مناصب حکومتی را از بین می‌برد
وی بیان کرد: هجمه علیه شورای نگهبان، مصونیت مناصب حکومتی از انحرافات را از بین می‌برد و در آینده، اسلامی بودن نظام خدشه‌دار می‌شود که این روند را می‌توان به زمان مشروطه مثال زد.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: امروزه افرادی وجود دارند که تظام به اسلام و مبانی امام خمینی(ره) دارند اما به دنبال خارج کردن مجلس شورای اسلامی از مسیر صحیح هستند که در این راستا، از ترفندهای مختلفی برای مقابله با شورای نگهبان استفاده می‌کنند.
وی تأکید کرد: هجمه داخلی علیه شورای نگهبان از اصلاح طلبان برخواسته است که در پوشش‌ها و لایه‌های گوناگونی همچون سخنرانی‌های رییس دولت یازدهم شکل می‌گیرد.


مسؤولانی که هجمه علیه شورای نگهبان را دنبال می‌کنند، قانون گویان قانون شکنند


حجت‌الاسلام رضایی تصریح کرد: مسؤولانی که هجمه علیه شورای نگهبان را دنبال می‌کنند، قانون گویان قانون شکنی هستند که می‌توان آنان را به خلفای غاصبین مثال زد؛ کسانی که به اسم قانون آمدند و قرآن و سنت را به انحراف کشیدند.
وی عنوان کرد: عبارت اصلاح طلبی به ذاته کلمه مقدسی است اما امروز در پوشش جناح اصلاح‌طلب، تقدس خود را از دست داده است.

هدف ازهجمه‌ها به شورای نگهبان، باز کردن راه نفوذ دشمن است

روحانی سید دیگری که در مقطع سطوح عالی حوزه علمیه قم تحصیل می‌کند، هدف از فتنه 88 و هجمه‌ها علیه شورای نگهبان و مباحث این‌چنینی را فراهم آوردن راه نفوذ دشمن عنوان کرد.
حجت‌الاسلام سید علی دشتی حسینی گفت: در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردندکه راه‌های نفوذ دشمن بسته شود،‌اما امروز می‌بینیم که عده‌ای با هجمه علیه شورای نگهبان، راه نفوذ دشمن و فتنه گران سال 88 را باز می‌کنند؛ فتنه گران ساده اندیشی که همواره بازیچه دشمنان نظام اسلامی هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا رییس جمهور وارد بازی برخی جریان‌های سیاسی در هجمه به شورای نگهبان شده است؟ عنوان کرد: طبیعی است که رییس جمهور سخن اصلاح طلبان را تکرار کند؛ مثل این می‌ماند که بپرسیم چرا آتش داغ است؟

نفوذ به خبرگان، هجمه علیه رهبر معظم انقلاب را پدید می‌آورد

 حجت‌الاسلام جواد طاهری طلبه جوانی دیگری بود که در سطوح عالی حوزه علمیه تحصیل می‌کرد؛ وی نیز بر لزوم احترام به نظارت شورای نگهبان تأکید کرد.
وی گفت: هجمه علیه شورای نگهبان قطعا با قصد و غرضی همراه است که از طریق دشمنان بیرونی حمایت می‌شود تا وجهه قانونی شورای نگهبان را خدشه دار کند.
این طلبه سطوح عالی ابراز کرد: هدف از هجمه‌های اخیربه شورای نگهبان، تنها نفوذ برخی فتنه گران و اصلاح طلبان بی تقوااست و البته ورودرییس جمهور به این بازی هم، حمایت از هم طیفان اصلاح طلب خود است.
وی تأکید کرد: بر اساس شنیده‌ها، نفوذ برخی نوچه‌های اصلاحات به مجلس خبرگان رهبری هم در راستای تشکیل شورای رهبری و هجمه علیه رهبر معظم انقلاب است.
شایان ذکر است، عده‌ای ازطلاب و روحانیانی که در این گفت‌وگو حضور یافتند،ازرسانه‌ای شدن صحبت‌های خودطفره می‌رفتند؛گاه به این بهانه که «برایمان دردسر می‌شود» وگاه درقالب عصبانیت ازکارها و سخنان رییس جمهور.
عده‌ای ازطلاب نیزبا شکسته نفسی، می‌خواستندتاگفت‌وگو بابزرگانی ازحوزه علمیه انجام شودکه وزانت علمی دارند؛ والبته گاهی نیزباخنده معنادار می‌گفتند که ما ازپشت پرده این تهاجمات بی‌خبریم.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ