پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1212
  • 0

چرائی وحدت اقوام ایرانی

دفاع مقدس باشکوه ترین جلوه ی وحدت اقوام ایرانی دربرابربیگانگان بود

اقوام درایران برخلاف سایرمناطق جهان نه تنها تزاحم ودردسری برای هم نداشته اندبلکه درتمامی مقاطع حساس مانند هشت سال دفاع مقدس توانستند با وحدت مثال زدنی خود و درسایه رهبری دینی جامعه ، شگفتی ساز بزرگ ترین جنگ منطقه ای در قرن بیستم باشند و نظام سلطه را دربرابرعظمت مردم ایران به زانو درآورند.

بالاگریوه/ سه تحلیل نظری درباره اقوام ایرانی می توان ارایه داد.یک رویکرد مبتنی بر این است ؛ آنچه هویت ایرانی را می سازد بیشتر برگرفته ازملیت است.باستان گرایی ونگاه یک سویه به ایران عزیز،ازآثارمترتب بر این رویکرد است.

اقوام ایرانی ازاین منظر،درعنصرهویت بخش ملیت محوشده وکمتردرمحاسبات وبرنامه ریزیهای ملی دیده میشوند.این رویکرد،سلبی است.رویکرد دوم به قومیت به عنوان زیرساخت هویت افراد درجامعه ایرانی می نگرد وسایرجنبه های هویت آفرین را درحاشیه قرار می دهد.

برتری جویی قومی ونادیده انگاری مولفه های وحدت ملی وامنیت ملی ازتبعات این رویکرداست.این رویکرد،اثباتی وبه بیان بهترافراطی است.در رویکرد سوم،اقوام ایرانی نه به تنهایی متن هستندونه درحاشیه بلکه پیوندهای قومی بخش مهمی ازشناسنامه اقوام ایرانی محسوب می شوند.دولت هاهمواره ازشناسنامه ملت ها درروابط خود با سایر کشورها استفاده می کنند.

دولت به نمایندگی ازمردم است که در روابط بین الملل به ایفای نقش می پردازدوازخودچیزی مستقل ندارد.در ایران این رابطه بسیارظریف تر است.در سلسله مراتب اهداف ملی جمهوری اسلامی ایران ، دولت ها موظف به پیگیری منافع دینی و ملی هستند.

نگارنده براین باوراست که هویت ایرانی دریک رویکرد ترکیبی برپایه پیوندهای قومی،ملی واسلامی یک کل لایتجزی راپدید می آورد.سه دایره متداخل را درنظربگیرید که ازداخل به سمت بیرون آن دوایرمتحدالمرکزاقوام ایرانی ، ملیت واسلامیت دردرون هم قرار گرفته اند.

قوم به گروهی ازانسانها گفته می شود که درجامعه ای بزرگ تر زندگی می کنند وویژگی های مشترکی آنها رابه یکدیگرپیوندمی دهد.مهم ترین این وجوه اشتراک ؛ دین ، زبان و فرهنگ است که هویت قومی آنها را پدید می آورد.

اقوام درایران برخلاف سایرمناطق جهان نه تنها تزاحم ودردسری برای هم نداشته اندبلکه درتمامی مقاطع حساس وبویژه هنگام یورش های بیگانه به این سرزمین آسمانی همیشه پشت یکدیگرومدافع ارزشهای جامعه ومنافع ملی بوده اند.اگردرگذشته والبته بیشتردردویست سال اخیرازبخش های شمالی ، شمال شرقی،شرقی،جنوبی وغربی یعنی تقریباً ازهمه طرف قسمت هایی ازتمامیت ارضی خود راازدست داده ایم ناشی ازضعف حکومت های شاهان بوده وگرنه اقوام ایرانی درهشت سال دفاع مقدس توانستند با وحدت مثال زدنی خود و درسایه رهبری دینی جامعه ، شگفتی ساز بزرگ ترین جنگ منطقه ای در قرن بیستم باشند و نظام سلطه را دربرابرعظمت مردم ایران به زانو درآورند.

ملیت واسلامیت دوعامل درون زاووحدت آفرین برای اقوام ایرانی بوده اند.ملیت به معنای مردمانی که دریک سرزمین مشخص با مدیریت سیاسی واحد و باورهای فراگیر و مشترک زندگی می کنند و برای رسیدن به اهداف ملی بایکدیگر همکاری سازمان یافته و روبه رشدی دارند.ملت ایران با وجود تنوع قومی که درتمامی بخش های شمالی،جنوبی،شرقی ، غربی ومرکزی این سرزمین پهناورگسترده شده اند کمترین فاصله اجتماعی را دارند و بحمدالله به بالاترین سطح آگاهی سیاسی و هم افزایی در زمان معاصر رسیده اند.

فراوانی ازدواج ها بین مردان وزنان ازگروهای قومی مختلف درایران واختلاط بین اقوام ایرانی مصداق بارز، نبود فاصله اجتماعی درکشور است و مشارکت درانقلاب اسلامی ودفاع مقدس بالاترین سطح مشارکت پذیری سیاسی وهم افزایی بین اقوام ایرانی است.

درمسئله هویت ایرانی،رابطه بزرگی وکوچکی عناصرهویت آفرین موردبحث دراین نوشتار،مشهودوقابل بررسی است.قومیت،ملیت واسلامیت یک مرزبندی درونی ازجزء به کل درحیطه های هویتی جامعه ایرانی است.درست مثل کوچکی وبزرگی رابطه فردوخانواده که درسطح فردی ، این پیوندهای نسبی بخش مهمی ازهویت افراد را تشکیل می دهند.

شهروندان برای معرفی خودبه یکدیگر،نسبت های خانوادگی وقومی را ذکرمی کنند ولی همین افراد دربرابرسایرملتها ازعناوین ایرانی ،مسلمان وفارسی زبان برای اثبات هویت خوداستفاده می کنند.این مثال،به درک جایگاه اقوام ایرانی درسلسله مراتب هویتی که یک کل یکپارچه را باهم می سازند کمک شایان توجهی می کند.

اقوام ایرانی بین خود مرزهای جامعه شناختی دارند اما درمواجهه بادنیای خارج ،ازمرزبندی های جغرافیایی،ملی واسلامی پیروی می کنند.زندگی گروه های قومی در ایران به چهار دوره کلی تقسیم می شود.

پیش از پذیرش اسلام ، پس ازاسلام،دوره معاصروبویژه دوره پس ازپیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی. شرایط پیش رو، دوره جدیدی برای ملت مسلمان و انقلابی ایران رقم خواهد زد.زخم های دردناکی بر پیکر اسلام عزیزازسوی دشمنان وارد آمده و جنگ های به ظاهرمذهبی و در باطن استعماری واستکباری ، ترفندآنها برای مقابله با پیشرفتها ونقش آفرینی های فزاینده جمهوری اسلامی ایران ومتحدان آن درمنطقه است که آثار ثانوی آن به تدریج ، سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

غرب از تمامی ابزارهای موجود درعرصه های نفتی،اقتصادی ، رسانه ای وهسته ای بطورهمزمان دارد استفاده می کند.این شرایط حاکم بر نظام بین الملل با محوریت اسلام ، یک نقطه عطف و پیچ تاریخی است.سابقه تاریخی موید این است که اقوام ایرانی درحفظ و حراست ازکیان ایران و اسلام همواره کوشیده اند و نسبت به یکدیگر مناسبات حسنه و پیوندهای مستحکمی داشته اند.

هیچ گاه در جامعه ایرانی شاهد چیزی به نام برخورد قومیت ها نبوده ایم و وحدت اقوام ایرانی همواره باعث یاس دشمنان بوده است.با افتخار بار دیگرتاکیدمیکنم دفاع مقدس مردم ایران دربرابراستکبارجهانی باشکوه ترین جلوه های وحدت اقوام ایرانی است که می توان آنراحاصل جمهوریت و اسلامیت برآمده از انقلاب اسلامی سال 1357 دانست که با وجود بی سابقه بودن حجم و بزرگی تهدیدات خارجی ، نه تنها در اثرآن یک وجب از خاک این سرزمین آسمانی از دست نرفته است بلکه برای ده ها سال دیگر ، اگر درست از نعمات و نتایج آن بهره برداری شود همچنان برای دشمنان بازدارنده ، هراس آور و درصورت وقوع هرگونه درگیری احتمالی باعث شکست آنهاخواهدبود.

اعتقاددارم مردم ایران ازهمه اقوام وساکنان آن به این سفارش قرآنی"واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا"به خوبی عمل کرده اند.وحدت اقوام ایرانی حاصل پیروی از اسلام ناب محمدی(ص) ، ارزش های ملی و فرهنگ ایرانی است.

اجازه می خواهم به این عوامل وحدت آفرین درنواحی ومناطق مختلف کشور صرف نظرازسایرعوامل مهم که درجای دیگرباید به آن پرداخته شود ، باتوجه به یافته های کم نظیر خود که حاصل سالها ممارست دردستگاه های مختلف دولت ، رسانه های محلی ومرکزومطالعات پژوهشی است و در نزد برنامه ریزان ارشد جامعه تاحدودی مغفول مانده به اهمیت بسیار زیاد استفاده ازظرفیت های انباشته شده دررسانه بویژه دررسانه های محلی اشاره کنم که به نظر من این رسانه ها ، به عنوان نمایندگان اقوام و حوزه های محلی و پیشگامان عرصه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در صورت برنامه ریزی های کلان و بسترسازی های مناسب می توانند بسیار فراتراز این ، نقش های راهبردی وگسترده تری در شرایط پیش گفته ایفا کنند./علیرضا سعیدآبادی           

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید