دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
فرهنگ و هنر / جهاد و مقاومت
شناسه خبر: 1100

سرمقاله مدیرمسئول بالاگریوه

تفکر بسیجی میوه شجره ی طیبه

نورالدین احمدی : آنچه یک فرد بسیجی را از دیگران متمایز و او را اثرگذارمی سازد عنوانها و القاب نیست بلکه « تفکر بسیجی » است .

بالاگریوه/ با عنایت به این ضرورت انکارناپذیراسلام و انقلاب که دفاع ازاسلام و کشورهای اسلامی امری بدیهی است که درمواقع خطرتکلیف الهی و شرعی و ملی است و برتمام قشرهاو گروه ها واجب است و نیزدرراستای عمل به ایه شریفه قرآنی « واعدوا لهم ما استطعتم من قوه ... » حضرت امام بعنوان بنیانگذارانقلاب اسلامی با آینده نگری نسبت به مسائل انقلاب و نظام از مدتها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی (سال1342) وقتی به او می گویند شما که لشکروسپاهی نداری که بخواهی انقلاب کنی، به آنها وعده می دهد که « سربازان من هنوز متولد نشده اند»  ونیز این نگرش معظم له که : « قضیه بسیج چیزتازه ای نیست وهمان مسأله ای است که درصدراسلام بوده و سابقه داشته است، وچون مقصد مااسلام است باید هرجوانی یک نیروباشد برای دفاع ازاسلام همه مردم و هرکسی درهرشغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری ازکفروهجوم بیگانگان » دربهمن 1357 با همان لشکریان و سپاهیانی که انتظارشان را می کشید انقلاب کرد ورژیم تا دندان مسلح طاغوت را که از حمایت و پشتیبانی مستکبران عالم و در رأس آنان آمریکا برخوردار بود ساقط کرد و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بنیان نهاد.

پس از پیروزی انقلاب واستقرارنظام مقدس جمهوری اسلامی درپنجم آذر 35 سال پیش به فرمان همان امام رئوف و ژرف اندیش درشرایطی که اصل انقلاب ، ثبات و استقرارجمهوری اسلامی درمعرض خطروتهدید همه جانبه دشمنان قرارداشت نهالی غرص و روئیدن وشکفتن آغازکرد تا بعنوان یادگاری ماندگارازحضرتش همچون ستاره ای درخشان درعالم بتابدومایه امیدمستضعفان عالم و هراس و دلهره دنیای استکبارگردد.

باغبان آن نهال انتظاروتوقع داشت تامملکتی که 20 میلیون جوان دارد20 میلیون تفنگدار( بسیجی) داشته باشد اما امروزبه برکت بصیرتی که ثمره و دستاورد انقلاب ونظام اسلامی است ، آمارو شمارش بسیجی درکشورچندان معناومفهوی ندارد، زیراتمام مردان و زنان ایرانی مفتخرند که بسیجی و تحت امرولایت باشند . با آغازجنگ تحمیلی درستی تفکرو تدبیرحضرت امام (ره) درارتباط با ضرورت تشکیل نهاد مقدس بسیج خودرا نشان داد و حضورداوطلبانه نیروهای مردمی بسیج باعث اقتدارنیروهای مسلح و بیرون راندن ارتش متجاوزعراق از خاک مقدس میهن اسلامی ایران گردید. بسیجیان حضرت روح الله آنچنان دردانشگاه جبهه روح معنوی خود را پرورش داده بودند که حضرت امام دروصفشان فرمود: « آنها(بسیجیان) درمسیرعرفان ره هفتاد ساله را چند شبه طی کرده اند . »

 بسیجی از نگاه  امام و رهبری

مقام معظم رهبری بسیجی را اینچنین معنا می کند که « آن کسانی که اگرجان لازم باشد می دهند، اگرمال لازم باشد می دهند،اگربحث دفاع باشد دروسط میدان می آیند، اگرلازم باشدبرای هدف های کشور خودرا ازلحاظ علمی آماده کنند این کاررامی کنند ، هرچه هدف های والاترازآنها بخواهند حاضرند آن را تقدیم کنند ، آن جمعی که این خصوصیات رادارند اسمشان بسیج است چه درنیروی مقاومت باشند و چه نباشند ، چه رسماً کارت بسیج گرفته باشد و چه نگرفته باشد . » براساس این تعریف مقام معظم رهبری ، دیگربسیجی متعلق به قشر، سن، نژاد، مقام ، زبان، و یا جنسیت خاصی نیست بلکه هرفردی که چنین تفکری دارد بسیجی است هرچند عضو رسمی بسیج نباشد. ورئیس جمهور، وزیر، استاندار، مدیرکل، فرماندار، نماینده مجلس و هرشخصیت دیگری که دارای چنین تفکری باشد یک بسیجی است.

همانطورکه بنیانگذاراین نظام خودبسیجی بود و به آن افتخارمی کرد .آنجا که فرمود: « من همواره به خلوص وصفای بسیجیان غبطه می خورم و ازخداوندمی خواهم تابابسیجیانم محشورگرداندچراکه دردنیا افتخرم اینست که خودبسیجی ام .»  

 بسیج درمیدان سازندگی کشور

بسیج پس از آنکه 8 سال با اقتدار درمقابل همه قدرت های استکباری که رژیم بعث عراق را پشتیبانی مالی، انسانی و لجستیکی  می کردند سرفرازانه بدون اینکه وجبی از خاک مقدس جمهوری اسلامی دراختیار دشمن قراربگیرد دفاع مقدس  را پشت سرگذاشت واز جبهه های نبرد برگشت درعرصه سازندگی هم نشان دادکه این نهاد فقط مختص دوران جنگ ونبرد نظامی نیست، بلکه براساس مقتضیات زمانی همواره توانسته است درسرنوشت کشور و اموری مانند تولید ، علم و فناوری، ابتکار ، خلاقیت ، اختراع، نوآوری، احداث راههای روستائی درقالب طرح هجرت و همچنین ریشه کن کردن بیماری هائی مانند فلج اطفال و... موفق عمل کرده و برگ های زرینی برتاریخ ایران اسلامی  بیفزاید.

حضرت امام بعنوان سکاندارکشتی انقلاب اسلامی وفرمانده کل قواباخاتمه جنگ فرمودند : « بایدکشورراباهمان روحیه بسیجی دوران دفاع مقدس ساخت. » هرچند دولت موسوم به سازندگی با پشت کردن به فرهنگ و تفکربسیجی ، بسیجیان و نیروهای متعهد، مخلص وخستگی ناپذیروتوانمند ی که آزمون بسیار سخت مدیریت جنگ 8 ساله را با موفقیت پشت سرگذاشته بودند، به چرخه مدیریت کشورراه ندادوصحنه را ازچنین مردان رزم دیده و زجرکشیده خالی کردومدیران غرب و شرق زده جهاد سازندگی یکی از یادگارهای ماندگار حضرت امام را تعطیل کردند ، اما رزمندگان بسیجی که تجربیات گرانسنگی را درحوزه مدیریت و مهندسی جنگ کسب کرده بودند با حضور دربدنه وزارتخانه ها وتزریق روحیه « ما می توانیم» به این حوزه ها این باردرجبهه ی سازندگی کشور کمربندهای خودرا برای خدمت به نظام  اسلامی محکم ودراین عرصه نیزحماسه هائی ماندگارآفریدند وبسیاری از غیرممکن هارا ممکن ساختند .

این نیروها دراجرای طرح های بزرگی همچون راه اندازی و فعال کردن پژوهشگاه رویان(که جهش علمی این مرکزدرخصوص تولداولین کودک حاصل ازروش باروری ازمایشگاهی ivf،تولد اولین کودک حاصل ازروش میکرواینجکشنicsi  ،تولد نستین حیوان شبیه سازی شده خاورمیانه،تولددوگوساله و سه بزغاله شبیه سازی شده، تولیدسلول های بنیادی پرتوان القائی انسان و.. ....اعجاب داشمندان جهان را برانگیخت ) ، فنآوری هسته ای( که ایران را درحوزه تولید انرژی هسته ای بعنوان هشتمین کشوردارای چرخه کامل سوخت هسته ای درجهان مطرح کرد)، فنآوری نانوتکنولوژی ، صنایع پیشرفته موشکی و مخابراتی ، صنایع نظامی (هواپیمای جنگنده آذرخش ، چرخ بال ، تانک پیشرفته ذوالفقار، تانک مدرن  تی 72، ناوشکن جماران، زیردریائی، موشک های دوربرد و....)، محصولات الکترونیک و راداری ، تسلیحات پیشرفته نظامی ، موشک های بالستیک ، صنایع هوائی ، سدسازی ، راهسازی ، پتروشیمی ، نفت ، برق ، گاز، معادن ، فلزات و کشاورزی منشاء دستاوردهای مهمی گردیدند ودرحالی که ایران اسلامی پس از انقلاب همواره درتحریم های ظالمانه همه جانبه قرارداشت ، تلاش های جوانان بسیجی و تفکر بسیجی درصنعت و دانشگاه توانست دستاورهای مهمی را برای میهن اسلامی ما به ارمغان بیاورد .

همچنین با عنایت به این واقعیت که هدف نهائی و آرمان بسیج حراست ازدستاوردهای انقلاب اسلامی است حضورباصلابت و سلامت جوانان بسیجی درجبهه ی فرهنگی کشورو کادرسازی و فرهنگ سازی و اقدامات روشنگرانه، هدایتگرانه و منطقی و هدفمند اعضای این نهاد مقدس با انقلاب و نظام اسلامی گره خورده و می توان نتیجه گرفت که سرنوشت نظام اسلامی به میزان حضور بسیج بستگی دارد.

علل دشمنی با بسیج

تشکیل بسیج ورشدونموآن ازهمان آغاز، با دشمنی دشمنان داخلی و خارجی مختلفی مواجه گشت که می خواهند به هرشکل ممکن این نهادموثربرای انقلاب ونظام را ازصحنه بیرون کنند.ازآنجا که دشمنان کینه توز، بسیج را رمز اقتدارو بقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانند، تلاش می کنندتاآن را تضعیف وتخریب نموده وزمینه نابودی و محو آن را فراهم آورندودراین رهگذرازانکاربسیج و اتهام به این مولود انقلاب و یادگار ماندگار حضرت امام (ره) لحظه ای فروگزارنمی کنند.

ازطرفی بایدبه این نکته اشاره کرد که مشکل اصلی دشمنان بسیج تنها با تشکیلات این نهادنیست بلکه غرض اصلی آنان مقابله با گسترش تفکر بسیجی است زیراکه حضرت امام دراین باره می فرمایند: اگربرکشوری نوای دلنشین تفکربسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران ازآن دورخواهد شد و الّا هرلحظه باید منتظرحادثه بود.

مقام معظم رهبری درتوضیح علت دشمنی با بسیج می فرمایند: « ابرازدشمنی با بسیج ابراز دشمنی با مجاهدت و تلاش و نشاط و کاردرهمه میدانها است ...خيلي روشن است كه آرزومندان ناكامي اين ملت، از بسيج ناراحتند. هركس آرزومند است كه اين ملت ناكام بشود و شكست بخورد، از حضور بسيج ناراحت است. همه‌ دشمنان، همه‌ حاسدان ، همه دل‌بستگان به دشمن در داخل ، از بسيج خوششان نمي‌آيد.... ازاول انقلاب تاامروز بسیج خارچشم دشمنان بوده ، چه دشمنان داخلی و چه دشمنان خارجی ، همیشه بسیج موردتهاجم لفظی و عملی دشمنان قرارداشته است . » ودرنتیجه می توان گفت بسیج بدلیل مولفه هائی همچون ولایتمداری، معنویت گرائی، خودباوری، پیروی از سیاست نه شرقی نه غربی،مقاومت دربرابردشمنان اعم از امریکا و رژیم اشغالگرقدس،استکبارستیزی، عدالت خواهی،اعتقادقلبی به جامعیت اسلام بعنوان یک مکتب رهائی بخش ، حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین ، لبنان، سوریه , عراق، افغانستان ودیگرملل مستضعف و مظلوم جهان مورد بغض و کینه دشمنان بوده است  .

تفکروفرهنگ بسیجی ارزشمند ترین ثمره ی شجره ی طیبه

باید دانست آنچه شأن وجایگاه بسیجیان را دردنیا تا بدانجا رسانده که امام بسیجیان ازخدامی خواهد با بسیجیانش محشورفرماید، تحصیلات عالیه، عبادت و تهجدشبانه،محاسن و انگشترو تسبیح و قیافه ظاهرالصلاح ، تهورو شجاعت بسیجیان درمیادین خطر نبوده زیرا ممکن است فردی همه این عناوین را داشته باشد اما بسیجی نباشد، آنچه یک فرد بسیجی را ازدیگران متمایز واورا اثرگذارمی سازدعنوانها و القاب نیست بلکه « تفکر بسیجی » است .

باید اذعان کرد که مهمترین و اثرگذارترین دستاورد و ثمره ی شجره ی طیبه ی بسیج روئیدن وپیدایش فرهنگ و تفکر بسیجی است. که گستره ی اثرگذاری آن  تاپشت جبهه ها و درون شهرها و روستاها و حتی فراتر ازمرزهای ایران اسلامی وبه ممالک اسلامی و ملت های محروم و تحت ستم نیز منتقل گردید.

تفکر بسیجی شناخت و بصیرتی است که به یک فرد بسیجی آنچنان قدرت و بینشی می دهد تا حق را ازباطل تشخیص داده واورا درراه وعقیده خوداستوارو ثابت قدم می دارد.

تفکربسیجی همانند چراغی روشن راه را درتاریکی هابه او نشان می دهد و چنین تفکری به معنای درک و فهم دقیق ازدین ، پشتوانه ای محکم برای یک نیروی بسیجی دربرابرلغزشگاه ها و پرتگاه هاست .

عشق بسیجیان به ولایت وواجب الاطاعه دانستن دستورات و فرمایشات ایشان ازآنان مردانی پولادین ساخته است که با هیچ طوفان و گردبادی ازمسیر منحرف نمی شوند وامواج سهمگین فتنه ها و طوفانها حتی لحظه ای آنان را ازحمایت و پشتیبانی ازنظام و ولایت جدانخواهدکرد وبرپیمانی که با ولی فقیه و انقلاب خودبسته اند وفادارمانده ومانند شمشیرذوالفقار چشم فتنه های بسیاری را کورکرده اند.

پیوند یک بسیجی واقعی با نظام و انقلاب آنچنان مستحکم و ناگسستنی است که به هیچ بهانه ای با نظام قهرنمی کند، اگرمسئولیتش راازاو گرفتند، اگرنتیجه انتخابات باب میل او نبودو.... نظام و انقلاب را زیرسوال نمی برد.

بسیجی واقعی با چنین تفکری هیچ زمانی خودراطلبکارنظام و انقلاب نمی داند، درمیان خط خطی ها تنها خطی که می شناسد خط نظام، امام، ورهبری است. اهل سیاست و بصیرت است اما سیاست بازی درفرهنگ او جائی ندارد اهل ادعا و منم منم و کلاس گذاشتن و بریزو بپاش نیست، منافع ملی و منافع ومصلحت انقلاب و نظام را برمنافع و مصلحت خویش مقدم می دارد.

انقلاب و نظام درتفکر بسیجی تحفه و نعمت الهی است که بعد از1400 سال خداوند به ملت بزرگ ایران ارزانی داشته و حفظ این نظام برای او ازاوجب واجبات بوده و خدمت به آن را بالاترین عبادت می داند .به همین دلیل حاضراست برای حفظ این نعمت الهی ازهمه ی هستی اش مایه بگذارد.

دراین تفکر ، بسیجی اگر قلم می زند، اگر درراهپیمائی شرکت می کند،اگر مشکلی را ازکسی حل می کند و حتی اگر فکر هم می کند تنها و تنها هدف او خدمت به نظام و جمهوری اسلامی است .

ازجمله نمادهای فرهنگ وتفکربسیجی می توان به چفیه ، سجاده ، مهرجبهه ، یادداشت ها و دیگروسایل رزمندگان بسیجی ، پیشانی بند وسربند های سرخ و سبز و سفیداشاره کرد که با شعارهای الهی از پیشانی رزمندگان بسیجی ایران به پرواز درآمد و برپیشانی و قلب و روح جوانان  لبنان ، فلسطین ، بوسنی ، سوریه ، عراق ، افغانستان و .... نشست.وتفکروفرهنگ بسیجی را دراقصی نقاط عالم معرفی کرد.

صاحب این قلم براین باوراست که هرچند فتنه هائی که درطول عمر سی و چند ساله انقلاب و نظام اتفاق افتاده توانسته است گروهها و شخصیت ها ئی را ازقطار نظام وانقلاب پیاده کرده و حتی درمقابل نظام قراردهد اما نیروی بسیجی وقتی به چنان معرفتی می رسد که محصول آن ایمان ، امید ، اخلاص ، ایثاروشجاعت ، قاطعیت و استقامت ، حق طلبی ، انصاف ، فروتنی ، همت بلند و انگیزه خدمت خالصانه است . دیگردرمقابل حوادث و فتنه ها راه را گم نمی کند .

وخلاصه کلام آنکه مصادیق میوه و ثمره تفکر بسیجی درصدراسلام پولاد مردانی همچون ابوذر، مقداد ، میثم تمار، مالک اشتر و.... ودرانقلاب اسلامی راد مردانی همانند : همت ، باکری ، زین الدین ها ، محمد بروجردی ، خرازی ، جهان آرا ، صیاد شیرازی ، حسن باقری ، عباس بابائی ، شیرودی ، کاوه ، کاظمی ، حسن طهرانی مقدم ، پسندیده ، سردارشوشتری و افتخارجهان اسلام سردارحاج قاسم سلیمانی  و.... هستند .

نورالدین احمدی  25 آبان 1393

تبلیغ

نظرات

    • سلیمانی
    • 25 فروردین 1394 09:50
    • 0
    سلام برحاجی عزیز / این کشور باید با تفکر وکار بسیجی اداره شود

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید