پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
سیاست / فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 705

مسجد علوي خرم آباد

ميعادگاه انقلابيون لرستان ،چشم انتظار بازسازي

بالاگريوه- مسجد علوی یکی از قدیمی‌ترین مساجد خرم‌آباد که به عنوان پایگاه انقلاب در این شهرشناخته شده، امروز نیازمند به بازسازی و توجه ویژه مسئولان است .

به گزارش بالاگریوه در زمینه اهمیت مسجد احادیث و روایات فراوانی وجود دارد و پيامبراكرم (ص) در خصوص ارزش و جايگاه مسجد می‌فرمایند، هرکس براى خدا مسجدى رابسازد و آن رابراى ریا و خود نمایى به کار نبرد خداى تعالى در بهشت خانه  ‌‌ای براى او بنا می‌کند.   

برای پرداختن به این عنصرزیباوسنتیـدینی مسلمانان که ازدوران ظهوراسلام تاانقلاب اسلامی اهمیت ویژه‌ای برای احیای دین وپیروی ازدستورات الهی داشته است باید اهتمام بیشتری انجام شودوهمچنین به ماهیت و نقش فطری مسجد درجوامع بیشتر پرداخته شود.

یک کارشناسان دینی درزمینه اهميت ونقش مسجدعلوي خرم آباد بعنوان پايگاه انقلابيون استان لرستان  بااشاره به اینکه تمام زندگی خودرامدیون خون شهداهستیم،مي گويد:مسجدعلوی ازمساجد قدیمی استان لرستان وپایگاه شهدای بزرگی همچون حجت‌الاسلام سیدفخرالدین ونورالدین رحیمی،شهدای فطروس، و ...است، که نیاز به توجه ویژه‌ مسئولان دارد.

حجت‌الاسلام عابدین درویش‌پورادامه داد:باتوجه به اینکه خواستگاه انقلاب قبل و بعدازپیروزی انقلاب درخرم‌آبادمسجدعلوی بوده است، لذامسئولان باید تلاش کنند، این مسجد بازسازی و گسترش یابد.

وی گفت: برای اجرای بیشترمراسم‌هادرخرم آباد محوریت بااین مسجداست که این خودمی‌طلبدهمه مسئولان به ویژه استاندار لرستان در ساخت زمینی که برای مسجد علوی خریداری شده، این مسجد را یاری کنند

 

   مسجد علوی مهدپرورش شهداي گرانقدري همچون سيد نورالدين وسيدفخرالدين رحيمي است

 

رئیس هیئت امنامسجدعلوی نيزبا اشاره به قدمت مسجدعلوي عنوان کرد: این مسجددرسال 1347ساخته شده و درسال 52 نیز به بهره‌برداری رسیده است

                         

مجتبی رشنو گفت: با توجه به اینکه بیش از45سال ازعمراین مسجدمی‌گذرد، لذا امروز نیازمند بازسازی کامل است.

وی افزود : این مسجد با زیربنایی بالغ بر500 متر مربع هم اکنون در یکی از محله‌های قدیمی شهرخرم‌آباد (علوی) بنا شده و این در حالی است که این مسجد قبل و بعد از انقلاب به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی بوده است.

رشنو یاد‌ آورشد: به دلیل اینکه معماری این بنای با ارزش با طرح‌های مهندسی نبوده بیشتر مساحت آن را دیوارهای ضخیم در برگرفته است که همین امر منجربه این شده که با شرایط الان مساحت مسجد جوابگو نیست و نیازمند گسترش است.

وی افزود: با تلاش وکمک خیرین، هیئت امنا و مسئولان زمینی به مساحت 257 متر مربع جنب این مسجد برای توسعه فضای فعلی خریداری شده است.

رشنو تصریح کرد: این مسجد مکان پرورش سرداران شهیدی همچون شهید حجت‌الاسلام سید فخرالدین رحیمی، سیدنورالدین رحیمی،سردار شهیدعلی دارابی، بهمن میرزایی، برادران شهید فطرس و ... است


رئیس هیئت امنامسجدعلوی خرم‌آبادیادآورشد: باتوجه به ابهت این مکان مقدس واینکه درمسیرراهیان‌نور قراردارد بامسائل ومشکلات زیادی همچون نداشتن سرویس بهداشتی برای بانوان، کمبود فضای مناسب وفرسوده بودن دیوارهای آن روبه‌رو است که این درشان مردم به خصوص لرستانی‌ها نیست.

وی افزود:ما ازمسئولان وخیرین به ویژه استاندارلرستان می‌خواهیم،برای احداث این مکان مقدس پای کاربیایدومسجدعلوی راموردحمایت مالی خودقراردهد.

 

                            استاندارلرستان: مسجد علوی همواره جایگاهی برای تثبیت انقلاب است

 

استاندار لرستان نيز در خصوص جايگاه ويژه مسجدعلوي در افكار عمومي مردم لرستان گفت: مسجد علوی خرم‌آباد تا قبل از پیروزی انقلاب کانون و پایگاه انقلاب اسلامی بوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باگذشت 35 سال از انقلاب به عنوان جایگاه انقلاب شناخته می‌شود و این مسجد همواره جایگاهی برای تثبیت انقلاب است.

مهندس بازوند تصريح كرد:مسجدعلوی خانه حضرت دوست است که شهدای گرانقدری همچون سید فخرالدين و سیدنورالدین رحیمی تقدیم انقلاب کرده است،براین اساس ما باید در مقابل خون این شهدا به توسعه هرچه بیشتر همه مساجد که خانه‌های خدا محسوب می‌شوند، به خصوص مسجد علوی توجه کنیم.

بازوند خاطرنشان کرد: مسجدعلوی یک مکان بسیارمقدس است وانقلاب اسلامی خاطره‌های زیادی ازاین مسجد دارد.

اين مسئول تصریح کرد: نوسازی و بازسازی همه مساجد استان به خصوص این مسجد بر همه ما واجب است که در این راستا امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین بتوانیم اعتبارات خوبی در نظر بگیریم.

هوشنگ بازوند گفت: امیدواریم کاربازسازی و ساخت زمین تهیه شده این مسجد را براساس دینی که به گردن داریم شروع ،و عملیات اجرایی این مسجد را انجام دهیم.

دسته بندی: سیاست / فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید