شنبه، 1 اردیبهشت 1403
اجتماع / فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 445

موفقیت های ملی وبین المللی آموزش و پرورش لرستان

آموزش و پرورش لرستان گواهينامه بين المللي (ايزو) كيفيت بخشي درون سازماني دريافت كرد

دريافت گواهينامه بين المللي(ايزو) كيفيت بخشي درون سازماني براي اولين باردرطول عمر آموزش و پرورش لرستان/كسب 97 مدال المپيادعلمي دانش آموزي/ رتبه سوم كنكورسراسري 92 دررشته علوم تجربي/ رتبه دوم ليگ بين المللي علمي پايا/ دستگاه برتربيست و دومين اجلاس سراسري نماز/كسب چندين رتبه برتراول تاسوم جشنواره فناوري اطلاعات كشورودهها رتبه و جايگاه برترديگرتنها بخشي از افتخارات آموزش و پرورش لرستان درزمان مدیریت سیدحجت الله کلانتری بوده است.

دريافت گواهينامه بين المللي(ايزو) كيفيت بخشي درون سازماني براي اولين باردرطول عمر آموزش و پرورش لرستان/كسب 97 مدال المپيادعلمي دانش آموزي/ رتبه سوم كنكورسراسري 92 دررشته علوم تجربي/ رتبه دوم ليگ بين المللي علمي پايا/ دستگاه برتربيست و دومين اجلاس سراسري نماز/كسب چندين رتبه برتراول تاسوم جشنواره فناوري اطلاعات كشورودهها رتبه و جايگاه برترديگرتنها بخشي از افتخارات آموزش و پرورش لرستان طي يكي دوسال اخيربوده است .

بالاگريوه- روزنامه آفتاب لرستان كه بعضي اوقات ترتيب انتشارآن به حد گاهنامه مي رسد در تاريخ 20 مهرماه سال جاري در مطلبي با عنوان «آموزش و پرورش لرستان، آموزش و پرورش مي خواهد» مطالبي بدون پشتوانه و استناد قانوني و علمي را به فرهنگيان و مديران آموزش و پرورش لرستان نسبت داده كه بيش و پيش از آنكه انتقادي و سازنده باشد مفهومي جز غرض ورزي از آن استنباط نمي شود.

نويسنده دربخشي از مطلب خود عوامل بروز مشكل در آموزش و پرورش لرستان را : نبود آموزگار پايه ششم ابتدائي در مناطق / عزل مديران با تجربه و بكارگيري مديران بي تجربه / گماردن افراد بي تجربه و ماجراجو در پست هاي مديريتي / بكارگيري آموزگاران در پايه هاي ششگانه ابتدائي بدون گذراندن دوره ضمن خدمت/حمايت و رأي دادن به برخي نمايندگان مجلس در راستاي كسب مديريت در ادارات و مدارس / انتخاب مديران و اهداي امتياز مديريت بر اساس طايفه گرائي و ناهماهنگي نمايندگان مجلس در پيشنهاد و حمايت از مديران استاني بويژه در آموزش و پرورش عنوان كرده است .

همانطوري كه ازجملات فوق برمي آيد نويسنده / مديرمسئول (روزنامه،هفته نامه وياگاهنامه ) آفتاب لرستان موارد كذب و غير واقعي و سخنان و جملاتي نيشدار (ماجراجو، بي تجربه،طايفه گرا و...) عليه آموزش و پرورش و فرهنگيان عزيز لرستان بكار برده و از آنجا كه وي سمتي در آموزش و پرورش نداشته و امكان دسترسي به استنادات مرتبط با موارد مطرح شده را نداشته است، برابر قانون مطبوعات و قوانين موضوعه هركدام از كلمات و جملات بكار گرفته شده در اين مقاله جرم تلقي مي گردد و به گفته مسئولين آموزش و پرورش حق پيگيري قضائي به جاي خود محفوظ مي باشد اما انتشار اين مطلب واكنش روابط عمومي آموزش و پرورش لرستان را به همراه داشته و جوابيه اي كه نسخه اي از آن به دفتر نشريه بالاگريوه ارائه گرديده به شرح ذيل را براي انتشار در نشريه يادشده و تنوير افكار عمومي ارسال نموده اند.

مدیرمسئول محترم روزنامه آفتاب لرستان

باسلام

در پاسخ به مطالب مندرج در مورخ20 مهرماه تحت عنوان (آموزش و پرورش لرستان،آموزش و پرورش میخواهد) لازم است جهت تنویر افکار عمومی و احترام به مخاطبان ارجمند مطالبی را عرض نماییم

حضرت امام خمینی (رحمه‌ الله علیه) برای قلم و بیان، مسئولیت و تعهدی سنگین قائل بود. به اعتقاد ایشان قلم و بیان و مطبوعات می بایست در خدمت تربیت و رشد ابعاد مختلف وجودی انسان قرار گیرد تا ذهن انسان در مسیرالهی رشد یابد .ایشان مطبوعات را به مدرسه ای سیّار و بنگاه هدایت تشبیه می كردند. مدرسه ای كه بتواند ضمن آشنا نمودن مردم با مسایل روز و انعكاس آرمان ملّت آنان را از انحرافات باز دارد.

آموزش و پرورش ضمن اعتقاد راسخ به جایگاه نقد سازنده در توسعه فرهنگ و اندیشه ذکر این مطلب را ضروری می داند که مرز بین نقد گزنده و انتقاد سازنده به قدری ظریف است که شاید نتوان به راحتی این دو را از یکدیگرتمیز داد.

هرکسی با رجوع به قلب ونیت خود بخوبی می‌تواند قضاوت کند که آیا نقدی که بیان می‌کند برای اصلاح فرد و اجتماع و امور کشور است یا برای تخریب دیگران و دستیابی به اغراض شخصی.

مسلم است که اولین مولفه نقد عالمانه و سازنده، صاحب نظر بودن فرد نقاد است و نقد مسائل و سیاستها باید از سوی افرادی انجام شود که خبره و کارشناس در حوزه‌های مورد نظر باشند تا بتوانند راهکار هم ارائه دهند. گذشته از آن فرد نقاد باید رعایت انصاف را نیز بکند..

و اما در خصوص مقاله منتشرشده، نگارنده در ابتدا با اشاره به زنگ مهر و جشنهای بازگشایی مدارس به یادآوری چهار رکن اساسی در آموزش و پرورش پرداخته و سعی کرده به استناد برداشتی محدود از چهار رکن (مدرسه،دانش آموزان،کتابهای درسی ومعلم) آموزش وپرورش لرستان را غیر منصفانه و غیرعلمی نقد کند .

جالب است بیان شود امسال از معدود سالهای ماندگار در تاریخ آموزش و پرورش لرستان است که به مددکار چندین ماهه ستاد پروژه مهر و کمیته تحول بنیادین و قریب به900 مورد بازدید کارشناسان اداره کل، بوی مهر و مهربانی از ابتدای مهر در مدارس استان پیچید و در30  شهریور ماه  با اجرای طرح ابتکاری مانور پروژه مهر آمادگی کامل مدارس استان  کلید خورد تا در ابتدای سال تحسین و تقدیرنمایندگان اعزامی وزارت آموزش و پرورش روحیه خدمتگزاران مردم را دو چندان نماید.

آنچه مسلم است درحوزه فرهنگ و اندیشه و منطق صرف ادعا نمیتوان به قبول یا رد یک مطلب پرداخت. جای تعجب است که نگارنده بدون ذکر دلیل و انجام تحقیق میدانی (آنهم بارعایت ظرایف علمی ) به تخریب هرم ستادی آموزش و پرورش از وزارت تا استان پرداخته است .

درجای دیگر نگارنده با اشاره به کتب درسی پایه ششم، ضعف کمبود معلم مسلط در این پایه را مطرح کرده است. دراین خصوص استان لرستان پس از نیازسنجی، غربالگری و مصاحبه اقدام به ساماندهی این نیروها نموده و در راستای تقویت بنیه علمی و آشنایی معلمان پایه های فوق الذکر و حتی نیروهای سرباز معلم، دو مرحله کلاسهای آموزش ضمن خدمت کتب جدیدالتالیف در نظر گرفته شد که مرحله اول آن در شهریور ماه سال جاری برگزار شد.

هم چنین با راه اندازی سامانه Ltms  آزمونهای پایانی به صورت آنلاین بعمل آمدشد.حال این سوال مطرح است نگارنده باچه منطق و دلیلی خط بطلان بر محتوی و کیفیت کار معلمان ششم کشیده است .

مطلب دیگری که در مقاله به آن اشاره شده بحث تبدیل وضعیت نیروهای قرار دادی است که جذب و بکارگیری این نیروها در سنوات قبل انجام گرفته و بر اساس مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان طرح مهرآفرین به دستگاههای دولتی ابلاغ گردیده است.

آموزش و پرورش لرستان هم براساس موازین اعلام شده مبادرت به ساماندهی و آموزش این نیروها در مناطق محروم کرده است. همچنین به منظور توانمند سازی این نیروها دوره آموزشی کوتاه مدت بدو استخدام در شهریور سال جاری به مدت300 ساعت برگزار کرده است .

در راستای مدیریت منابع انسانی ستاد تحول بنیادین و ستاد پروژه مهر با تشکیل جلسات متعدد و با حضور در مناطق و شهرستانها روند انجام امور را بررسی و کنترل کرده و ساماندهی و نقل و انتقالات را در مجرای قانونی خود و به صورت سیستمی انجام داده و جهت اجرای عدالت و جلوگیری از تبعیض از دخالت دادن نظر و سلیقه شخصی جلوگیری گردید و رضایت نسبی همکاران فرهنگی موید این مطلب می باشد.

لازم به ذکر است مشکلی که درنقل و انتقالات بدون مطالعه در سنوات گذشته صورت گرفته موافقت غیراصولی با نیروهای مناطق محروم و انتقال آنها به مناطق برخوردار و شهرستانها بوده که باعث اضافه شدن نیروهای مازاد در شهرستانها به ویژه مرکز استان و کمبود نیرو در مناطق شده است به طوری که امروز نزدیک به 40000 ساعت مازاد در مرکز استان و شهرستانها وجود دارد که کلاسی برای تدریس آنها وجود ندارد ازطرف دیگر30000 ساعت کمبود نیرو در مناطق ایجاد شده که استان مجبور است این مشکل را با دادن اضافه تدریس به دبیران حل کند.

مشکلی که با تدبیر درست می شد جلوی آن را گرفت.ازطرفی کمیته تحول استان با حرکتی ابتکاری و تشکیل کمیته انتصابات متشکل از مدیر اداره، معاونین آموزشی، پرورشی و پشتیبانی، کارشناس مقطع مربوطه، کارشناس ارزیابی عملکرد و کارشناس حراست و با تهیه فرمی نسبت به قانونمند کردن احراز و انتصاب مدیران اقدام کرد و افراد معرفی شده جهت تصدی پستهای مدیریت مجتمع های شهری و روستایی  علاوه برداشتن شرایط عمومی  می بایست مصاحبه تخصصی شده و توانمندی آنان مورد تایید کمیته داوران قرار گیرد و این  اقدام  تقدیر و استقبال وزارت آموزش و پرورش را به دنبال داشت.

نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شودبرخوردبا مواردغیرقانونی درانتصابات بوده است بعنوان مثال براساس دستورالمل وزارتی حداقل مدرک موردنیازبرای انتصاب مدیران مجتمع های آموزشی وپرورشی کارشناسی است که دربرخی مواردازنیروهای دیپلم و فوق دیپلم هم استفاده شده که استان دراین مواردطبق قانون برخورد کرده است

ازکارهای مهم دیگری که بایدبه آن اشاره شودتخصصی کردن شرایط انتصاب درهنرستانهای فنی حرفه ای وکارودانش وبرگزاری آزمون تخصصی معاونین فناوری است که هم رضایت عمومی همکاران شاغل دراین حوزه هارابه دنبال داشت وهم مانع حضورنیروهای غیر مرتبط دراین حوزه ها شد

وامادرخصوص اشاره نگارنده مقاله به سیاست زدگی درآموزش وپرورش ایکاش دراین موردشتاب زده قضاوت نمی شدوبه شواهدو قرائن مراجعه می شد.ازافتخارات آموزش وپرورش دراین دوره نهادینه کردن فرهنگ صحیح مشارک سیاسی است وبه جرات می توان گفت تحت هیچ شرایطی ازامکانات آموزش وپرورش له یاعلیه هیچ یک ازاشخاص مطرح درانتخابات ریاست جمهوری وشورای اسلامی شهروروستا  استفاده نگردیدو این دوره ازماندگارترین دوره های مشارکت صحیح آموزش و پرورش درمسائل سیاسی بود. 

حال این پرسش مطرح است درسالی که شاهددرخشش فرهنگیان ودانش آموزان لرستان درعرصه های علمی،فرهنگی و ورزشی بوده ایم.

چرا باید با نقدی زاویه دار خاطر مردم تلخ شود. از شاهکارهای مدیریتی برای اولین بار آموزش و پرورش لرستان موفق به دریافت گواهینامه بین المللی کیفیت بخشی درون سازمانی (ایزو) گردید، علاوه بر این افزایش ظرفیت مدارس استعدادهای درخشان و شاهد، کسب97 مدال المپیادهای علمی دانش آموزی، نزدیک به صد رتبه زیر1000 به ویژه کسب رتبه سوم کنکور سراسری92در رشته علوم تجربی، رتبه دوم لیگ بین المللی علمی پایا، معرفی آموزش و پرورش بعنوان دستگاه برتر در بیست و دومین اجلاس سراسری نماز، ارتقاء هوشمند سازی مدارس استان از 8 درصد به 21 درصد در سال جاری، کسب چندین رتبه برتر اول تا سوم درجشنواره فناوری اطلاعات کشور، کسب عنوان برتر کشور در ربررسی فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی و قرارگرفتن استان لرستان به عنوان ده استان برتر در بحث شاخصهای آموزشی و نائب قهرمانی مسابقات ورزشی دانش آموزان کشور و دهها افتخار دیگر تنها بخش کوچکی از این افتخارات است که باید نخبگان فرهنگی، رسانه، مطبوعات و نشریات استانی به اشاعه و انتشار آن همت گمارند

آموزش و پرورش لرستان حقایق را در پیشگاه خداوند متعال و افکارعمومی عرضه می کند و ضمن تاکید بر سیاست عدالت محوری، رعایت قوانین و پرهیز از تبعیض  و عرض ارادت به خانواده بزرگ فرهنگیان استان که با ایثار و مجاهدت خود توانستند این شکوه و افتخار را رقم زنند ،به اصحاب رسانه تاکید می کند در همه حال رضایت خداوند متعال و مصلحت مردم را آرمان خویش قرار دهند مواظب باشند گرفتار نقدهای سفارشی و مخرب که آفت توسعه فرهنگ و اندیشه اند،نشوند.

دسته بندی: اجتماع / فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید