جمعه، 10 فروردین 1403
اجتماع
شناسه خبر: 3074
  • 0

دبیر مجمع مطالبه گران لرستان :

درقضیۀ پادگان ۰۷ گویا درلرستان سازمان میراث فرهنگی وجود نداشت

دبیر مجمع مطالبه‌گران لرستان : متاسفانه میراث فرهنگی در استان لرستان انگار وجود ندارد، این سازمان به واسطه تخصصی که در این امر دارد می توانست ازهمان اول جلوی واگذاری پادگان ۰۷ را بگیرد.

دبیر مجمع مطالبه‌گران استان لرستان گفت: متاسفانه میراث فرهنگی در استان لرستان انگار وجود ندارد، میراث فرهنگی به واسطه تخصصی که در این امر دارد می توانست همان موقع جلوی واگذاری پادگان ۰۷ را بگیرد.

به گزارش بالاگریوه به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمد اکبریان، دبیر مجمع مطالبه‌گران استان لرستان در گفتگو با دانشجو با اشاره به مسائل اخیر مطرح شده درباره واگذاری پادگان ۰۷ ارتش خرم آباد گفت: ما هم موافق رفتن پادگان ۰۷ هستیم و سال هاست که داستان برداشته شدن پادگان از خرم آباد وجود دارد، اما مسئله اصلی بر سر چگونه رفتن است، چون پادگان ۰۷ در منطقه بسیار خوبی در وسط شهر خرم آباد قرار دارد.

وی درباره مسئله نحوه واگذاری پادگان توضیح داد: ما انتظار داشتیم که این پادگان که زمینی بزرگ در وسط شهر است تبدیل به یک مرکز فرهنگی، تفریحی و سیاحتی شود، چون خرم آباد از نظر سرانه فضای سبز میزان پایینی را در اختیار دارد و تراکم ساختمانی بسیار زیادی به دلیل قرار گرفتن بین کوه‌ها داراست و باعث شده ما فضای سبز مناسبی نداشته باشیم و انتظار میرفت حاکمیت به این بیاندیشد و لازم نباشد مردم حتما به وسط صحنه بیایند و مطالبه انجام این کار را داشته باشند، چون اگر از بالا به منطقه پادگان نگاه کنیم تعداد زیادی ساختمان می‌بینیم و انتظار نداریم که باز هم ساختمان ساخته شود.



دبیر مجمع مطالبه گران استان لرستان بیان کرد: ما الان در خرم آباد جایی را نداریم که گردشگر بتواند اسکان پیدا کند و ماندگاری در شهر به دلیل نداشتن اماکن گردشگری بسیار پایین است و مردم معمولا به حاکمیت اعتماد دارند که حاکمیت بهترین تصمیم را می گیرد، اما به یکباره تصمیم عجیب غریبی گرفته شد و دیوار پادگان تخریب و باعث ناامیدی مردم شد.

وی افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، مهمترین امر در حکمرانی این است که مردم ناامید نشوند، اما در این مورد مردم ناامید شدند و نهاد‌های مختلف حاکمیتی با لج و لج‌بازی مردم را ناامید کردند.

اکبریان درباره بحران‌های استان لرستان از دهه هفتاد تصریح کرد: ما در دهه هفتاد بحران‌های سختی را داشتیم، کارخانه‌های ما یکی پس از دیگری بسته و مردم مجبور به کوچ به تهران و شهر‌های اطراف برای کار شدند. گواه حرف من تصادفات فراوانی بود که مردم خرم آباد برای رفتن به چابهار بابت دادن شناسنامه، کشته‌های زیادی در جاده‌ها دادیم و داغ از دست دادن این جوانان هنوز در سینه مردم خرم آباد است و این قضیه در ذهن مردم خرم آباد مطلب آشنایی است.

وی افزود: نگاه دولت سازندگی در دهه هفتاد به مراکز صنعتی بود و عدالت را بین استان‌ها اجرا نکردند و باعث بسته شدن چند کارخانه مهم در خرم آباد و بیکاری مردم استان شد؛ علاوه بر این در دوره سازندگی کارخانه پتروشیمی قرار بود در خرم آباد احداث شود که به اراک منتقل شد.
دبیر مجمع مطالبه‌گران استان لرستان درباره نگاه عدالت محور نسبت به استان لرستان گفت: نگاه تبعیض آمیز از دهه هفتاد بر گٌردۀ ما سنگینی می کند؛ البته در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد این نگاه شکسته شد و ما تا قبل آن فکر می کردیم که این اقتضای زندگی ماست که اینجور فقیر باشیم و برای کار مجبور به رفتن به شهر‌های دیگر باشیم و خودمان را به دلیل عدم توانایی سرزنش می کردیم، اما وقتی که نگاه عدالت جایگزین نگاه توسعه شد، فهمیدیم که ما مشکل نداشتیم؛ بلکه نگاه حاکمیتی مشکل داشت.

وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری روحانی دوباره به دوران دهه هفتاد برگشتیم و کارخانه‌ها دوباره بسته شد، پروژه‌ها تعطیل و این مسئله باعث ناامیدی مردم شد و در قضیه پادگان ۰۷ خودش را نشان داد؛ مردم اطلاعی از واگذاری این پادگان و مسائل حقوقی نداشتند و با تخریب دیوار پادگان متوجه واگذاری پادگان شدند که در دوره قبلی شهرداری این اتفاق افتاده بود.

اکبریان درباره سهل انگاری شهرداری دوره گذشته درقبال واگذاری پادگان ۰۷ گفت: شهرداری دوره قبل به راحتی می توانست املاک ارتش را با ۳۵ درصد قیمت املاک منطقه پیرامون خریداری کند، چون که پادگان ۰۷ جزو مناطق فقیرنشین است و می توانستند با مبلغ ناچیزی پادگان را بخرند و برای مردم فضای تفریحی درست کنند که همین کار کوچک باعث امید بخشی به مردم میشد، ولی از انجام این کار سر باز زدند.

وی درباره واگذاری‌های ناموفق دیگر در استان لرستان افزود: علاوه بر ماجرای پادگان ۰۷ ما چند واگذاری ناموفق نیز در شهر خرم آباد داشتیم؛ باغ فلاحت یک باغ کشاورزی بسیار زیبایی بود و این باغ در اتفاق عجیب غریبی برای ساخت ساختمان‌های اداری و مسکونی واگذار شد و از بین رفت؛ ارتش تا الان چندین زمین را تبدیل به مسکن برای کارکنان خودش کرده است و به تازگی چند منطقه دیگر هم برای ساخت ساختمان‌های غول پیکر واگذاری شده بود که مردم متوجه شدند که پادگان ۰۷ هم از دست رفت.

دبیر مجمع مطالبه‌گران استان لرستان درباره ناراحتی مردم لرستان از تصمیم‌گیری اشتباه در واگذاری پادگان ۰۷ بیان کرد: مردم فکر نمی‌کردند باز هم این اتفاقات رخ دهد و مردم از این واقعه بسیار ناراحت شدند؛ اگر دیده باشید مردم تجمعاتی را انجام دادند، خانواده شهدای ارتش وسط آمدند و باعث شد که یک هماهنگی بین همه مردم در این قضیه صورت بگیرد و خوشبختانه استاندار لرستان مطالبه مردم را دیدند و به قضیه ورود کردند، اما باز هم ارتش فضای عمومی جامعه را درک نکرد روز بعد از اعلام استاندار مبنی بر توقف فروش پادگان ۰۷، دیوار پادگان را خراب کردند.




وی ادامه داد: هنرمند ما که «شعر دایه دایه وقت جنگه» را خوانده است با ساز و دهل که نشانه عزا عمومی در لرستان است، این شعر را خواندند و مردم با ایشان همراهی کردند و دور پادگان ۰۷ را زدند، اما ارتش هیچگونه عکس العمل و امیدبخشی به مردم نداشت و نگاه پادگانی را به جامعه منتقل می کند؛ ما انتظار که ارتش مردمی‌تر عمل کند، ما شعار ارتش فدای ملت را داریم و انتظار داریم در واقعیت هم اجرا شود.

اکبریان درباره علت واگذاری پادگان ۰۷ اظهار داشت: در مورد پادگان ۰۷ قضیه این بود که یک پیمانکار در بیرجند برای ارتش منزل مسکونی ساخته و ارتش به جای بدهی خودش زمین پادگان را به پیمانکار می‌دهد و این هم یک عامل برای مردم لرستان شده است؛ یعنی ما که هیچی از عدالت نصیبمان نشده هیچ؛ بلکه از ما چیزی هم می‌گیرند و این مورد ناراحتی را برای مردم لرستان رقم زد.

وی افزود: برای اولین بار است که شاهد تجمعات مردمی در استان لرستان هستیم و برخی اعتراض مردم لرستان به واگذاری پادگان ۰۷ را رنسانس مطالبه‌گری در استان می‌دانند؛ وقتی مردم پای دیوار پادگان می‌ایستند و از دولت مطالبه می‌کنند؛ یعنی امید دارند و این خوشحال‌کننده است.

محمد اکبریان، دبیر مجمع مطالبه‌گران استان لرستان با اشاره به نقش میراث فرهنگی در مسئله واگذاری پادگان ۰۷ ارتش بیان کرد: یکی از معضلات ما در قضیه پادگان ۰۷ میراث فرهنگی است؛ متاسفانه میراث فرهنگی در استان لرستان انگار وجود ندارد، میراث فرهنگی به واسطه تخصصی که در این امر دارد می توانست پیشنهاد تبدیل این اماکن تاریخی را ارائه کند و همان موقع جلوی واگذاری را بگیرد.

وی در پایان گفت: ما انتظار داریم که ارتش در این مورد فعالانه عمل کند و برای مردم توضیح دهد که دقیقا چه اتفاقی افتاده است و موضوع را برای مردم روشنگری کند و اگر مردم اصل داستان را بدانند راضی خواهند شد.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید