جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 3014

۱۰۰پروژه دردستورکارسفر رئیس جمهور به استان/ مسائل شهرستان پلدختر لحاظ شده است

استاندار لرستان گفت: حدود ۱۰۰ پروژه از جمله خسارت های سیل پلدختر در سفر رئیس جمهور به این استان در دستور کار قرارگرفته است.

استاندار لرستان گفت: حدود ۱۰۰ پروژه ازجمله خسارت های سیل پلدختر درسفر رئیس جمهور به  این استان در دستورکار قرارگرفته است.

 

به گزارش بالاگریوه ،فرهادزیویارروز دوشنبه درنشست خبری بااصحاب رسانه اظهارکرد:این پروژه‌ها درحوزه‌های مختلف شیلات،کشاورزی ،خسارات سیل، آزادراه، راه‌های اصلی و فرعی و محرومیت زدایی می باشد.

 

وی با اشاره به محورهای توسعه دراستان لرستان افزود:ظرفیت های زیادی در استان لرستان وجود دارد که قابل قیاس با سایر نقاط کشور نیست به طور مثال روان آب ها و راه ها از جمله محورهای توسعه در استان لرستان هستند که آن طور که باید از آنها استفاده نشده است.

 

استاندارلرستان گفت: لرستان یک دوره به کریدورشمال به جنوب وشرق به غرب معروف بودکه این امرتاحدودی تنها روی کاغذ آمده وازآن استفاده نشده است.

 

« زیویار» افزود: احداث آزادراه ،فرودگاه و راه‌آهن برکات و ثمراتی دربردارد که ماحصل آن رونق صنعت گردشگری احداث بندرخشک و ایجاد اشتغال  پایداراست.

 

وی با بیان این که پروازهای لرستان امروز به خاطر عدم زیرساخت مناسب منظم  نیست، یادآورشد: یکی از محورهای اساسی توسعه در لرستان آب است که در این زمینه چنانچه سدهایی که از ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال راه اندازی و احداث در استان هستند ،تکمیل و حمایت شوند، یک میلیارد متر مکعب به ذخیره آبی استان اضافه می‌شود.

 

 استاندارلرستان خاطرنشان کرد :برای احداث و تکمیل سد معشوره حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و برای احداث سد بختیاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه لازم است .

 

 دکتر زیویار با بیان اینکه راه اندازی سدهای درحال احداث در افزایش میزان ذخیره آب در لرستان بسیار موثرهستندخاطرنشان کرد : برای توسعه در استان باید امکان راه‌اندازی پروژه‌ها و طرح‌ها وجود داشته باشد، سد بختیاری به تنهایی بیش از پنج میلیارد و سد معشوره حدود یک میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی آب دارد و جز بزرگترین سدهای دنیا محسوب می‌شود که با وضعیت فعلی امکان ساخت آن فراهم نیست. لکن علاوه بر این، سدهای در حال احداث زیادی در سطح استان وجود دارد که چنانچه تکمیل شوند تا ۲۰ سال آینده لرستان مشکل آب نخواهد داشت.

 

  یکی از راه های حل مشکلات استان هم اندیشی نخبگان ، فرهیختگان و اصحاب رسانه است

 

 وی افزود:مسائل و مشکلات باید با ورود دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز، رسانه ها ، نمایندگان مردم در مجلس به عنوان ارکان دموکراسی باهم فکری ،هم اندیشی ، همکاری و هم افزایی فرهیختگان و نخبگان رسانه‌ای برطرف شود.

 

کشاندن مردم به کف خیابان مشکلی را حل نمی کند

 

استاندارلرستان گفت:چنانچه کسی بخواهد برای این امور ،مردم را به کف خیابان بیاورد به آنها خیانت کرده زیرا کشاندن مردم به کف خیابان  فقط مشکلات را چند برابر می کند .

 

 وی افزود: این موضوعات درجلسات متعدد مطرح و بررسی شده و حق وحقوق وحقابه باید در مجامع و دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده  با بهره گیری از نظرات کارشناسان  پیگیری شود که در این زمینه نظرات کارشناسان دنبال شده است و در سفر رئیس جمهور به استان لرستان نیز موضوع آب از موضوع‌های مدنظر است و تصمیم هایی در این رابطه اتخاذ می‌شود.

 

 « آب » ازمحورهای عمدۀ توسعه در لرستان است

 

زیویار با بیان اینکه مسئله آب یکی از محورهای توسعه در لرستان است که رسانه ها می توانند نظر کارشناسان را با پرداختن به مقوله هایی دراین زمینه ،نشر دهند.یادآورشد: بنابرنظرکارشناسان شاخصه‌های آب شامل محرومیت، مساحت حوزه   آبریز، درصد تبخیرآب  ،میزان بارش ،پتانسیل کشاورزی و مانند آن  است که سهمیه بندی آب را مشخص می کند.

 

کم کاری دراستفاده از منابع آب متوجه مسئولان ذی ربط است

 

استاندار لرستان گفت:چنانچه کم کاری در زمینه استفاده از منابع آب  یا هرحوزه دیگری صورت گیرد متوجه مسئولان ذیربط است والبته از طرفی نباید زحمات و تلاش ها را زیر سوال برد.

 

وی افزود: استان لرستان از جهت تصمیم و حقابه خیلی در شرایط منفی قرار ندارد زیرا به سرچشمه و سر منشا آب معروف است که می‌تواند برای خروج آب از استان مانع ایجاد کند.

 

 بیش از۱۰میلیارد مترمکعب رواناب در لرستان است

 

زیویار یادآورشد: استان لرستان بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب رواناب و تولید آب و سرچشمه دارد که یک دهم از این میزان دراین استان مصرف می‌ شود، در حالی که برخی استان‌های همجوار با میزان رواناب‌های به نسبت کمتر اما استفاده از آن ۲ برابر لرستان است.

 

وی بیا اشاره به اینکه اصلی ترین سرمایۀ کشور نیروی انسانی است افزود:با توجه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری ، کشور از هرجهت وارد مقوله وایستگاه جدیدی شده ، نسل اول انقلاب اسلامی در سال های آخر عمرخدمتی خود به سر می‌برد علی رغم مشکلات اساسی درمجموع کارنامه مطلوبی از خود به جای گذاشته است.

 

استاندارلرستان افزود:برای نسل فعلی و آینده مشکلاتی انباشت شده که برطرف کردن آن کار آسانی نیست ودر وقوع آن عوامل خارجی و داخلی متعددی دخالت  داشته وگرچه قصد زیر سوال بردن مسئولان یاجناح خاصی را ندارم اما از کوزه همان برون تراود که در اوست هرچی بوده ماحصل عملکرد همه ما است.

 

زیویاریادآورشد:به طورمثال دراستان لرستان ازظرفیت نمایندگان مجلس که منتخب مردم هستند استفاده مطلوبی نشده و رای ها خرد می شوند در صورتی که می شود با اتفاق نظر میان آنها یک نفر نخبه را   انتخاب کرد تا با کسب ردی بالاتری بیشتر موثر واقع شود.

 

وی افزود:برای برون رفت ازمشکلات اساسی کشور و به طبع استان لرستان که مشکلات بیشتری دارد نیاز به فکر اساسی و برنامه ریزی در راستای تغییر و تحول است.

 

 انتخابات ریاست جمهوری جدید میثاقی جدید با انقلاب و آرمان های امامین انقلاب برای رفع مشکلات موجود بود

 

استاندار لرستان گفت: برای عمل و تحقق بیانیه گام دوم باید ریل گذاری ها تغییر پیدا کندکه همه این مشکلات، اکنون روی دوش آیت الله رئیسی به عنوان رییس جمهورافتاده و انتخابات ریاست جمهور درایران  یک تجدید میثاق ویک بیعت بود تا کارسنگین و مشکلات ناشی از سیاست‌زدگی ها برطرف شود و این کار سنگین بر دوش کسی بیفتد که می تواند از عهده آن برآید.

 

وی افزود: با نگاه کارشناسی مسایل سیاسی درمی یابیم  دراین برهه اززمان هیچ کس به غیر ازآیت الله رئیسی نمی‌توانست به عنوان رئیس جمهور به میدان بیاید، گرچه امکانات کشور نیز درحد مناسبی نیست و شاید دولت گذشته نیز چاره‌ای جز این نداشته است.

 

 دولت ماهیانه صدها هزارمیلیارد تومان بدهی های دولت پیشین را پرداخت می کند

 

 زیویار یادآورشد:در جلسه های متعدد با رئیس سازمان برنامه و بودجه بررسی ها نشان داد که ماهانه باید به جهت سررسید برخی اسناد کشور، حدود صدها هزار میلیارد تومان است پرداخت شود.

 

وی افزود: بنابر این دولت قبل از اینکه خرج کشور را در این زمان پرداخت کند باید ابتدا خرج دولت ها در سال‌های قبل را بپردازد اما با این وجود با رجوع به وجدان و انصاف متوجه می شویم که اگرچه ممکن است روش ها صحیح نبوده، اما انصاف نیست فقط مسوولان را زیرسوال ببریم چراکه دورریز نبوده و برای کشور هزینه شده است.

 

استاندار لرستان با بیان این که  مشکلات اساسی تنهابه استان لرستان ختم نمی‌شود و تمام استان‌ها دچار یک سری مشکلات هستند،گفت: برای سفر رئیس جمهور به این استان از یک ماه پیش سلسله جلساتی تدارک دیده شده که با حضور دستگاه های مختلف در رابطه با پروژه ها برنامه ها جمع بندی شده است.

 

 دیدارچهره به چهره با مردم از اهداف سفرهای  استانی رییس جمهور است

 

وی افزود: سفرهای رئیس جمهور در وهله اول در راستای عمل به شعار دولت مردمی ایران قوی و تقویت ارتباط بین دولت و مردم است و سپس دیدار چهره به چهره با اقشار مختلف مردم و شنیدن مشکلات از زبان خود آنهااست.

 

زیویاربه برنامه سفر رئیس‌جمهور به لرستان اشاره کردو یادآورشد:با توجه به اولویت های سفر رئیس جمهور به استان، بخشی ازبرنامه‌های این سفر بازدیدهای سرزده ،دیداربا اقشارمختلف مردم،برگزاری جلسه شورای اداری و نشست خبری است که درمجموع با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته همه مباحث و دغدغه‌ها شما در این جلسه مدنظر قرارگرفته است .

 

خسارات سیل در پلدختر از برنامه های در دستورکار سفر رییس جمهور

 

 استاندار لرستان گفت: برنامه هایی به طورمثال در زمینه مسائل پلدختر، خسارت سیل ، دیوارۀ ساحلی این شهر و واحدهای تولیدی نیمه تعطیل که تهدید وفرصت محسوب می‌شود ازجمله برنامه های در دستورکار سفر رییس جمهوربه استان است.

 

راه ها، آزاد راه ها ، راه آهن و سدها از جمله برنامههای محوری سفر رییس جمهور است

 

وی افزود: بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها نزدیک ۷۰ تا ۸۰ درصد در سال‌های گذشته پیشرفت فیزیکی دارند که به جهت این که با هزینه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از امکانات کشور، تعطیل شدند ، تهدید محسوب وده‌ها پروژه مانند راه‌ها ،آزادراه‌ها،راه‌آهن وسدهای در دست احداث ،درسفر رییس جمهور به لرستان مد نظرهستند.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ