جمعه، 10 فروردین 1403
اقتصاد
شناسه خبر: 2386
  • 0

پرداخت مابه التفاوت سهام عدالت اجباری نیست / دولت می خواهد ۲۴ هزار میلیارد تومان درآمدکسب کند

مردم بدانند پرداخت 468 هزارتومان مابه التفاوت سهام عدالت اجباری نیست

درحالی دولت ازامروزسامانه سهام عدالت رارونمایی کرده که ازمردم خواسته،درصورت تمایل باپرداخت ۴۶۸هزارتومان مالک کل سهام عدالت شوند تاشایدتا قبل سال چندهزار میلیاردتومان درآمد کسب کند. ولی مردم بدانند پرداخت این پول اجباری نیست.


به گزارش بالاگریوه به نقل ازتسنیم،سامانه سهام عدالت که صبح امروز باحضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری،علی طیب‌نیا وزیر اموراقتصادی و دارایی ومیرعلی عبدالله پوری حسینی رونمایی شد ازهمان دقایق نخست شاهد ورود اولین گروه مشمولین و استعلام وضعیت ‌شان بود.
این سامانه به آدرس www.samanese.ir)) ازامروزفعال شده وامکان دریافت صورتحساب سهام عدالت برای دارندگان برگه های سهام را فراهم کرده است. البته سازمان خصوصی سازی تأکید کرده که به منظور کسب اطلاع توسط عموم مردم کشور از مشمول بودن یا نبودن خود در طرح سهام عدالت و دریافت صورت وضعیت سهام عدالت توسط مشمولین طرح، این سامانه اندازی شده است.
البته مردم بایدتوجه داشته باشندکه کلیه مشمولین که دردوره ده ساله اجرای طرح سهام عدالت از ابتدای سال 1385 تا پایان سال1394 ثبت نام شده قطعی درتعاونی های سهام عدالت شهرستان ها بوده اند، می توانند با مراجعه به این سامانه، ضمن کسب اطلاع ازمشمول بودن، صورت وضعیت تسویه اقساط خود را مشاهده یا از آن نسخه چاپی تهیه کنند.
گفتنی است، سامانه سهام عدالت با بانک اسامی و اطلاعات مشمولان سهام عدالت مرتبط بوده و خدمات آن عبارتند از "اعلام مشمول بودن یا نبودن هر فرد در طرح سهام عدالت". " اعلام وضعیت متوفی بودن مشمول ". "صدور صورت وضعیت تسویه اقساط مشمول ". "صدور قبض پرداخت مانده ارزش تسویه نشده سهام عدالت".
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی؛ معاون وزیر اقتصاد همزمان با راه اندازی سامانه سهام عدالت گفت: برای 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر صورتحساب سهام عدالت تهیه شده و به آنان اعلام می‌شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می‌گیرد. بنابراین با ارائه این صورتحساب سهامداران متوجه می‌شوند چه میزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده و به آنها تعلق می‌گیرد.
وی گفت: با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال 96 محاسبه و سازمان خصوصی سازی میان مشمولان سهام عدالت توزیع می‌کند.
با رونمایی سامانه سهام عدالت از روزجاری وطبق گروه بندی صورت گرفته ازسوی سازمان خصوصی آنگروه از مشمولینی که رقم سمت راست شماره ملی(کد ملی) آنها 7 است، می توانند با ورود به سامانه درجریان چند و چون سهام خود قرارگیرند.
گروه نخست که امروز اجازه ورودبه سامانه سهام عدالت را دارنددربدو ورود به سایت با جدولی مواجه می شوند باعنوان صورت وضعیت دارایی مشمولین سهم عدالت (صورتحساب تسویه اقساط سهام عدالت)؛ در ادامه این تصویر این جدول را مشاهده می کنید؛

همانطور که مشاهده کردید دولت در این صورتحساب به دارنده سهام عدالت اعلام کرده که اکنون شما به مبلغ 532 هزار تومان دارایی داریدکه ارزش واقعی آن به مراتب بالاتر است، درصورت تمایل می توانیدبا پرداخت 468 هزار تومان مالک کل سهام تخصیص یافته شوید؛ "به این منظورکلید صدور قبض را فشاد دهید".
این همان نکته ایست که ظاهراً ترفند دولت برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه اش است؛ دولت بدون آنکه نیازی به پرداخت 468 هزار تومان در این مرحله باشد از مردم خواسته درصورت تمایل به داشتن کل سهام قبض را پرداخت کنند. در حالی که باید تاکید می شد،" پرداخت این مبلغ اجباری نیست".
بسیاری از دارندگان سهام عدالت در این مرحله با این پرسش مواجه شده اند که برای سهام عدالت قرار است پولی به دست‌شان بیاید یا از دست‌شان برود؟
همانطور که قبلاً اعلام شده 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت در کشور وجود دارند؛ بنابراین اگر تمام این افراد 468 هزار تومان باقی مانده را واریز کنند،دولت حدود 24هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد و اگر نصف دارندگان سهام عدالت بر اثر بی اطلاعی نسبت به پرداخت قبض و واریز 468 هزار تومان باقی مانده اقدام کنند حدود  12هزار میلیارد تومان در چند روز باقی مانده از سال 95 به جیب دولت می رود.
برخی ازمخاطبان با درج نظراتی از تسنیم خواسته اند که صدای انها را به گوش مسئولان برساند؛ این افراد این سوال را دارند که "آیا قراره پولی به حساب دولت واریز کنیم یا قراره سود سهام عدالت رو به مردم بدن؟!!"
فرد دیگری نوشته: "سلام من الان نگاه کردم زده صدور قبض پرداخت 4680000 الان بهم پول میدن یا باید پول بدم؟"
یکی دیگر از مخاطبان تسنیم هم در پیامی نوشت: "میخوان از مردم پول بگیرن؟؟!!!!! یا من اشتباه متوجه شدم؟ والله تا جایی که ما شنیدیم وقتی کسی جایی سهام داره ، بابتش بهش سود میدن نه اینکه بابتش ازش پول بگیرن !!"
علیرغم اینکه خیلی از مردم تصور می کنند، سامانه جدید برای پرداخت سود سهام عدالت رونمایی شده است، ولی در بند اول اطلاعیه این سامانه (همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود) آمده است: این سامانه برای مشاهده صورتحساب و تسویه بدهی مشمولین سهام عدالت می‌باشد.

سازمان خصوصی سازی و دولت درحالی این روزها از هر تریبونی برای تبلیغ طرح جدیدشان مبنی بر آزادسازی سهام عدالت استفاده می کنند که هیچ اطلاع رسانی درباره پرداخت پول به مردم نکرده اند.
در اطلاعیه سازمان خصوصی درباره سهام عدالت آمده بود که "مشمولین سهام عدالت می توانند تا پایان شهریور ماه 1396 ، پس از مشاهده صورت وضعیت تسویه اقساط خود، در خصوص باقی مانده ارزش سهام تخصیصی که به طور کامل ازطریق سودشرکت های سرمایه پذیر تسویه نشده است،به مبلغی دلخواه که بابت آن تمایل به پرداخت داشته و این مبلغ رادرسامانه تعیین می کنند(حداقل مبلغ انتخابی 000ر100 ریال وحداکثرمعادل مبلغی که در ردیف 6صورت حساب مشمول تحت عنوان باقیمانده ارزش اولیه سهام تخصیصی درج شده است) ، یک قبض پرداخت دارای شناسه واریز و معادل مبلغ انتخاب شده خود از سامانه دریافت نمایند.لازم به ذکر است،مشمولانی که درصورت حساب خود ازتخفیف برخوردارند،فاقدقبض پرداخت هستند و اکیدا نیز نباید هیچ وجهی به هرحساب دیگری واریز نمایند."
همچنین دراین اطلاعیه تأکید شده است که "پرداخت های مشمولین سهام عدالت دراین مرحله فقط از طریق شعب بانک ملی ایران و یا ازمنوی پرداخت قبوض دستگاه های خودپرداز این بانک صورت می گیرد و مشمولین می توانند مبلغ مورد نظر خود را با استفاده از شناسه پرداخت و معادل مبلغ درج شده درقبض پرداخت که ازسامانه سهام عدالت دریافت می نمایند و با در اختیار داشتن این مبلغ، پرداخت کنند. پرداخت هرگونه وجهی درخصوص سهام عدالت به جز ازطریق بانک ملی ایران و خارج از دو حالت فوق غیرقانونی است."
البته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در زمان رونمایی از سامانه سهام عدالت با اعلام دو خبر خوش برای دارندگان سهام عدالت، گفت: اول اینکه 50 میلیون نفرمشمولان سهام عدالت از اواخر سال 96 سالانه سود دریافت می کنند و دوم اینکه ارزش اولیه سهام واگذار شده حدود 2 برابر شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درهمین ارتباط گفته: سامانه به گونه ای طراحی شده که هریک از مشمولان بدون مراجعه حضوری و با دسترسی به اینترنت و درج مشخصات از آخرین وضعیت سهام خود اطلاع می یابند. این سامانه صورت وضعیت دارایی مشمولان و ارزش اولیه سهام هر مشمول را ارائه می کند ضمن اینکه  میزان اقساط که طی 10 سال پرداخت شده نیز مشخص می شود.
این  عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد:  معلوم می شود که چه کسانی از تخفیف برخوردارند که اقساط پرداختی این افراد معادل ارزش اولیه سهام آنهاست یعنی این گروه هم مالک کل سهام شده اند و هم سود کل سهام را دریافت خواهند کرد. بقیه مشمولان هم می توانند متناسب با ارزش فعلی دارایی شان که دو برابر ارزش اولیه آن است سود دریافت کنند.
همچنین اسحاق جهانگیری در آیین طرح ساماندهی سهام عدالت که صبح امروز درسالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به این موضوع که بعد ازشروع واگذاری سهام عدالت افراد زیادی به مردم برای خریدسهام عدالت آنها مراجعه خواهند کرد گفت: مردم به هیچ عنوان زیربارفروش سهام عدالت خود نروندچرا که60بنگاه اصلی طرح سهام عدالت ازبزرگترین و بهترین بنگاههای تولیدی کشورهستندو درآینده سود زیادی را برای سهامداران به همراه خواهند آورد.
وی با بیان اینکه ارزش کل داراییهای زیرمجموعه سهام عدالت 55 هزار میلیارد تومان است گفت: امروز 50 میلیون ایرانی این دارایی عظیم را ازدولت جدا کرده و به مالکیت خود درمی‌آورند.البته تا سال 96 باسوددهی که این شرکت‌ها خواهند داشت دارایی مذکور به 100 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

دسته بندی: اقتصاد
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید