چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
خانواده و جوانان
شناسه خبر: 408

فرآیندخواستگاری

بررسي چرائي خواستگاري دختران از پسران

از داستان حضرت شعیب (ع) و موسی (ع) در قرآن استفاده می‌شود که خواستگاری از سوی خانواده دختر (و نه صرفادختر ) نیزصورت می‌پذیرد.

بالاگريوه-درحوزه انتخاب، بدون هیچ شک و تردید، زنان و دختران حق انتخاب دارند و معمولا در بیشتر موارد، وقتی کسی به خواستگاری آنها می آید، می توانند در مورد آن فرد تحقیق کنند و پس از تحقیقات لازم انتخاب کنند؛ یعنی جواب آری یا نه بگویند...

انتخاب شرعا و قانوناحق طبیعی زنان در مورد همسر آینده شان است و از لحاظ عرفی هم درحال حاضر در اغلب مناطق كشور ما تقريباً همينطور عمل می شود؛ مگردر موارد بسیار نادری که ممکن است خانواده ای از روی تعصب، فردی را به دختر تحمیل کند. امامسئله خواستگاری گرچه مقدمه یک انتخاب است، ولی بیشتر شبیه به پیشنهاد است؛ یعنی آنچه در فرآیند خواستگاری رخ میدهد، این است که از طرف خانواده پسر یا از طرف خود پسر به خواستگاری دختر میروند و در واقع پیشنهاد ازدواج با دختر را مطرح میکنند و دخترحق دارد انتخاب کند و جواب مثبت دهد و همچنین حق دارد رد کند و جواب منفی بدهد.

خواستگاری زن ازمرد،یک مساله فرهنگی است و در قانون وشرع محدودیتی برای آن ذکر نشده اما در عرف،این زنان هستند که باید مورد خواستگاری قرار گیرند.در آیات قرآنی به این نکته توجه داده شده است که درعقد زناشویی،اصلی‌ترین مرجع تصمیم گیرنده زن و شوهر هستند و این مطلب به رغم محدودیت‌هایی که برای زنان مطرح بوده،جالب توجه است.

آیه230 سوره بقره نکاح را به زن نسبت می‌دهد وتحقق آنرابه اراده او می‌داند. از داستان حضرت شعیب (ع) و موسی (ع) در قرآن استفاده می‌شود که خواستگاری از سوی خانواده دختر (و نه صرفادختر ) نیزصورت می‌پذیرد.

دراین گونه مسائل که هم احتمال دریافت پاسخ منفی ویامثبت وجود دارد،باید با درایت خاصی عمل شود و در صورت لزوم باید با افراد کارشناس و مجرب مشورت شود و در مرحله بعداز واسطه استفاده شود؛ واسطه ای که ازنظر تعهد، دلسوزی و رازداری مورد اعتماد باشد

دربعضی ازکشورها مانند هندوستان مرسوم است که خانواده دختر به خانواده پسر پیشنهاد ازدواج می کند و خواستگاری بیشتر از سوی خانواده دختر مطرح میشود. درچنین فرهنگهایی، خواستگاری زن از مرد ازقدر و منزلت زن نمی کاهد و او را در چشم مرد کوچک نمیکند و حتی اگرجواب از طرف خانواده مرد منفی باشد، موجب سرشکستگی خانواده دختر نمی شود و نیز از نظر روانی،برای دختر آسیب زا نیست.

اما در کشورهایی مثل کشور ما که چنین فرهنگی وجود ندارد و فرهنگ خواستگاری دقیقا بر عکس است،خواستگاری مستقیم زن از مرد، مطلوب نیست و عوارضی دارد که در نهایت از نظر روانی و شخصیتی و حیثیت اجتماعی و خانوادگی به ضرر زن تمام می شود؛ به ویژه اگر زن در این رابطه پاسخ منفی دریافت کند؛ زیرا زنان از نظر عاطفی و هیجانی در عین حال که در سطح بالاتری ازجنس مخالف هستند، اما شکنندگی آنها نیزبه همین میزان از نظر عاطفی بیشتر از مردان است.

بنابراین دراین گونه مسائل که هم احتمال دریافت پاسخ منفی ویا مثبت وجوددارد،بایدبادرایت خاصی عمل شودو درصورت لزوم باید با افراد کارشناس و مجرب مشورت شود و در مرحله بعد از واسطه استفاده شود؛ واسطه ای که از نظرتعهد،دلسوزی و رازداری مورد اعتماد باشد تا به صورت کاملا محرمانه کار راپیگیری کندو بامهارت و کیاست خاصی،فرد موردنظررا تشویق وترغیب کند و بعد ازاین که آمادگی ازدواج دراو ایجاد شد، به اوجهت بدهد و او رابه خواستگاری دخترهدایت کند.

با این شیوه، هم دختر از حق انتخاب خود به خوبی استفاده کرده است و هم با واسطه و به صورت غیر مستقیم از فرد مورد نظر خواستگاری کرده و هم از آسیب های خواستگاری مستقیم در امان مانده است.

منبع: تبيان

دسته بندی: خانواده و جوانان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید