جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2846
  • 0

اختصاصی بالاگریوه ؛

واقعیت آزادی بیان درجمهوری اسلامی

یکی از نادیده ترین وجوه پایداری 40 سالۀ نظام مقدس جمهوری اسلامی شاید فضای آزادی باشدکه درسطح کشور طی تمام این سالها وجود داشته است.فارغ از کم و زیاد شدن دایره آزادی بیان در دولت های مختلف پس از جنگ، درجمهوری اسلامی تقریبا همیشه توهین به همه چیز ممکن بوده است!

بالاگریوه ؛ در مورد دلایل پایداری 40 ساله نظام جمهوری اسلامی در برابر تحریم،جنگ و هجمه رسانه ای بی سابقه درتاریخ معاصر تاکنون تحلیل های زیادی گفته اند وشنیده ایم.یکی از نادیده ترین وجوه این پایداری مستمر اما شاید فضای آزادی باشد که در سطح کشور طی تمام سالهای پس از انقلاب وجود داشته است. جامعه در تمام این سالها علاوه بر آنکه نظام را از خود دانسته، احساس کرده است فضاهایی برای ابراز وجود و اعمال قدرت در سطوح مختلف اداره کشور را دارد. خلاف پروپاگاندای رسانه های بیگانه که همواره با تکیه بر بازوی رسانه های غربگرای داخلی سعی دارد تحدید آزادی در سطح کشور را القا کند، تداوم نظام جمهوری اسلامی اما میتواند نشان دهد جامعه کمتر چنین احساس تنگنایی داشته است. فارغ از کم و زیاد شدن دایره آزادی بیان در دولت های مختلف پس از جنگ، در جمهوری اسلامی تقریبا همیشه توهین به همه چیز ممکن بوده است!

 

مستندات متعدد این مدعا را نه تنها میتوان در انبوه توهین های رسانه های زنجیره ای به مقدسات مردم طی سالهای متمادی دید، که در بده و بستان مکرر نیروهای خبری رسانه های معاند خارج از کشور با رسانه های اصلاح طلب هم قابل مشاهده است. سخنانی از قبیل اینکه «تقلید از مراجع کار میمون است!»، «اصلی‌ترین مانع دموکراسی در کشور ما، آن است که در ایران هنوز خدا نمرده است»، «امامان معصوم هم قابل نقد هستند»! «نه فقط به پیامبر و امامان، بلکه می‌توان به خود خدا هم اعتراض کرد و او را فتنه‌گر نامید» «قرآن قابل نقد عقلی و تجربی است»، «اطاعت از پیامبر در مسائل اجتماعی لازم نیست»، «فرهنگ شهادت خشونت‌آفرین است» و هزاران نمونه اینچنینی دیگر توسط کسانی گفته شده است که هم اکنون راست راست در کشور راه میروند و روزانه ادبیات جدیدی از همین دست تولید میکنند!

 

اصلاح طلبان روزی درهمین کشور گفته اند«هیئت‌های مذهبی منشأ خشونت‌اند و بسیجی‌ها اعضای تشکیل‌دهنده این هسته‌ها می‌باشند»! «مظاهر دینی، چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب‌افتادگی است.» و روزی دیگر در رسانه هایشان نوشته اند:«حرکت اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبانه ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید.در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنیداین جدایی بالاخره پیش خواهد آمد.ایران در حال حاضر ازفاز قبل ازمدرن به فاز مدرن پیش می‌رود.»،با این حال از 40 سال عمر نظام اسلامی، 32 سال دولت را در دست داشته اند! روشن است که چنین سعه صدر و طمانینه ای در برخورد با جریانی که تامین خبرنگار برای بی بی سی و دیگر رسانه های معاند کار روزانه اش است، برای دلسوزان انقلاب هم به سختی قابل هضم باشد و شاید بر همین اساس است که شهید آوینی میگوید:« در جمهوري اسلامي، همه آزادند الا حزب‌اللهي‌ها!»

 

نوع مواجهه نظام با آشوبگران فتنه 88 را میتوان بخش دیگری از مصادیق وجود آزادی بیان حداکثری در سطح جامعه ایرانی دانست. 8 ماه صبر و مدارای نظام با افرادی که هیچ سندی مبنی بر ادعای خود در خصوص دروغ تقلب در انتخابات ارائه نکرده بودند را میتوان مسئله ای ستودنی دانست. ملاقات رهبر انقلاب با نمایندگان کاندیداهای معترض و تمدید مهلت ارسال شکایات و مستندات به شورای نگهبان در کنار 8 ماه صبر انقلابی در برابر آشوب عریان جریان موسوم به اصلاح طلب، نمود دیگری از آزادی بیان حداکثری در جمهوری اسلامی بود. مرور سخنان رهبر انقلاب در نمازجمعه معروف سال 88 مستندات روشن تری از رویه مذکور را پیش روی ما قرار میدهد. آیت الله خامنه ای در بطن یکی از حساس ترین مقابله های خیابانی عناصر فتنه با نظام اسلامی بر حق آزادی بیان تاکید میکنند.

 

ایشان درهمین زمینه می فرمایند: « البته کسی عقیده‌‌‌‌‌ای مخالف داشته باشد،کاری به کار نظام نداشته باشد،نظام با او کاری ندارد. بعضی رایج کرده‌‌‌‌‌اند: «دگراندیشان». نظام بادگراندیشان چگونه رفتار می کند؟ نظام بادگراندیشان کاری ندارد.این همه دگراندیش هست. دگراندیش سیاسی که بالاتر ازدگراندیش دینی نیست. خوب،ما اقلیت های دینی داریم که دگراندیشند، توی مجلس شورای اسلامی هم عضو دارند، درمناصب مختلف هم حضور دارند.بنابراین بحث دگراندیشی نیست؛ بحث مخالفت است، بحث معارضه است، بحث ضربه زدن است، در مقابل نظام و در مقابل انقلاب شمشیر کشیدن است. آنی که نظام با او برخورد میکند،این است. اما اگر اختلاف، اختلاف در سلائق است، در روشهاست،نه، این اختلافات مضر نیست؛ نافع هم هست.»

 

رهبر انقلاب چندماه پس ازفروکش کردن آتش فتنه نیز بخش دیگری از واقعیات موجود در همین زمینه رابا مردم درمیان میگذارند:«من روز اول این را پیغام دادم به همین حضراتى که صحنه‌گردان این قضایا هستند؛ آن ساعات اول من به آنهاپیغام خصوصى دادم. من اگریک وقتى توى نماز جمعه یک حرفى میزنم، این ابتدا به ساکن نیست؛ حرف خصوصى، پیغام خصوصى، نصیحتِ لازم انجام میگیرد، وقتى انسان ناچار میشود، یک حرفى را مى‌آورد در علن بیان میکند. من پیغام دادم، گفتم این را شما دارید شروع میکنید، امانمیتوانیدتا آخر کنترل کنید؛ مى‌آیند دیگران سوءاستفاده میکنند. حالا دیدید آمدند سوءاستفاده کردند.» اگرچه وضعیت آزادی بیان در سطح کشوربا تغییر دولت ها دچار فراز و فرودهایی شده است،با این وجود برخوردهای چکشی برخی افراد مدعی آزادی بیان و استفاده از الفاظ زشت و شرم آور در مواجهه با منتقدان را حتما نمیتوان به حساب کلیت نظام جمهوری اسلامی نوشت.

 

دریکی ازجدیدترین نمونه این رفتارها، حسن عباسی فعال رسانه ای منتقددولت باشکایت دفتر ریاست جمهوری به 7ماه حبس قطعی محکوم شده است.عباسی دو سال پیش از این و پس از اشاره به مستنداتی روشن ازدیدارحسن روحانی بانماینده دولت اسرائیل درسال 1365 تنها ازرئیس جمهورخواسته بوددراین زمینه شفاف سازی کند.بااین حال باشکایت دفترریاست جمهوری تحت دو عنوان«نشر اکاذیب» و «توهین به مسئولین» مواجه شده بود. نکته جالب درزمینه اوین رفتن عباسی اما این است که وی ازاتهام نشراکاذیب تبرئه شده!وتنها بااتهام توهین به مسئولین مجرم شناخته، پشت میله های اوین خواهد رفت!

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید