سه شنبه، 28 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2615
  • 0

یادداشت

« اعتدال » به معنای فاصله حداکثری با روحیۀ انقلابی است

«روحانی »دردوشیدن چپ با هوش است زیراچرخ چپها راکه بعد از ۱۳۸۸پنجر شده بود پنجر گیری موقت کردو تا درب پاستورسوار شد

«روحانی »دردوشیدن چپ با هوش است زیراچرخ چپها راکه بعد از ۱۳۸۸پنجر شده بود پنجر گیری موقت کردو بدون اینکه بنزین هم درون آن بریزد تا درب پاستورسوار شد.


به گزارش بالاگریوه ، «عبدالله گنجی» طی یادداشتی درکانال تلگرامی خود نوشت:
جناب آشنا راست، به راست نمی پیچد، چون براست، راست می شود.
جناب آشنا معتقد است شاید راست به سمت روحانی گردش کند اما روحانی به سمت راست گردش نمی کند و تاج زاده هم گفته روحانی باهوش تر از آن است که به سمت راست گردش کند.
از سه بعد :معنا(معنای راست)، سابقه تاریخی و ساختاری می توان درستی این نگاهها را راست آزمایی کرد.
اول معنای راست:
راست گرایی درتعریف علمی یعنی محافظه کاری(کنسرواتیسم) معنای دیگر راست لیبرال مسلکی است، معنای دیگرش فاصله حداکثری با روحیه انقلابی است(مثل مرحوم بازرگان) معنای دیگرش باور به مدل توسعه غربی است. معنای دیگرش تساهل فرهنگی است. حال باید پرسید با این شاخص های علمی روحانی راست هست یا چپ؟ شق سومی وجود ندارد اما اگر بگویید نه چپ است نه راست بلکه  اعتدال است بازباید گفت اعتدال روش است نه محتوی اما اعتدال نیز ازخاستگاه لیبرالیسم و محافظه کاری برمی خیزد زیرا تساهل و تسامح که از شاخص های اصلی لیبرالیسم است اعتدال را معنا می دهد وحتما نسبتی با سنت چپ و نئو مارکسیستی ندارد.
دوم سابقه تاریخی است:
تازمانی که به یک جریان اتلاق راست می شد روحانی از عناصر اصلی آن بود. مگر قابل کتمان است که:
-روحانی چهار دوره با لیست راست وارد مجلس شده است؟
-مگر قابل پنهان کردن است که روحانی دو دوره نائب رئیس مجلس راست گراها در مجلس چهارم و پنجم بوده است؟
- مگر می توان نادیده گرفته که روحانی سالها ست عضو تشکلی است که مادر جریان راست بود و نقطه مقابل مجمع روحانیون چپ است؟
- مگر مردم نمی دانند روحانی در مجلس ششم با هاشمی، احمدی نژاد، توکلی، حداد، جواد لاریجانی و ... در لیست سی نفره راست تهران بودند و از چپ شکست خوردند؟
سوم بعد ساختاری است:
روحانی هم اکنون در یک تشکل عضویت دارد و آن هم مادر راست-روحانیت مبارز تهران- است. آنچه درست است و در معنا و تعاملات می توان قضاوت کرد اینکه روحانی همچنان از سردمداران راست است. مشی او آدم را یاد بازرگان می اندازد نه تاج زاده. البته اصول گرایی معادل راست گرایی نیست و راستها همان کسانی هستند که سکولارهای افراطی  به آنان"اصول گرایان معتدل " می گویند. لاریجانی، باهنر؛ ناطق و... پدران راست هستند و همراهان روحانی. نه اصول گرایان روحانی را اصول گرا می دانند ونه می پذیرند و روحانی نیز نسبت به آنان اینگونه فکر می کند.
اما وقتی تاج زاده می گوید روحانی باهوش تراز این است که به راست بپیچد روحانی خواهدگفت :عجب شانسی داریم ما! کس دیگری نیست از ما دفاع کند؟ قطعا روحانی  راستگرایان سلف  را برای همراهی، بر بد نامان ترجیح خواهد داد. روحانی مصداق واقعی یک راستگراست اماچرخ چپها که بعد از ۱۳۸۸ پنجر شده بود را پنجر گیری موقت کرد و بدون اینکه بنزین هم درون آن بریزد تا درب پاستورسوار شد. بله روحانی در دوشیدن چپ با هوش است.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید