جمعه، 10 فروردین 1403
اجتماع
شناسه خبر: 2374
  • 0

رئیس منابع طبیعی پلدخترعنوان کرد :

فرهنگ سازی و مشارکت مردم بهترین راهکارجلوگیری ازتخریب منابع طبیعی

رئیس منابع طبیعی پلدختر درنشست باخبرنگاران گفت: بهترین راهکار جلوگیری از تخریب منابع طبیعی «فرهنگ سازی » و «حضور و مشارکت مردم» است

رئیس منابع طبیعی پلدخترگفت:دفتر ژئو پارک زمین لغزش در محل پارک طبیعت ولی عصر پلدختردرهفته منابع طبیعی به بهره برداری می رسد.

به گزارش بالاگریوه شهرام میررضایی درنشست باخبرنگاران اظهار داشت :361هزارهکتارپوشش جنگلی و مرتعی درپلدختر وجود دارد که 242 هزارهکتارجنگل و 119هزار هکتارمرتع هستندکه ازنظر وسعت منابع طبیعی شهرستان پلدختر رتبه سوم را در لرستان دارد.

وی بااشاره به خشکیدگی درختان بلوط طی سالهای گذشته گفت :بیماری زغالی بلوط باعث خشکیدگی و زوال درختان بلوط نه تنها درپلدختر ولرستان بلکه درکل استان های حاشیه زاگرس ازجمله قسمت هایی ازفارس-کرمانشاه و ایلام شده است که صرفاًیک عامل درآن دخالت نداشته وسلسله عواملی ازجمله ریزگردها –تغییراقلیم و تنش های رطوبتی باعث شدکه 30درصددرختان بلوط پلدخترخشک شوندکه تیم های کارشناسی مختلفی از تهران به منطقه اعزام و نمونه برداری کردند ولی به نتایج خیلی مشخص نرسیدند که علت اصلی خشیدگی درختان چیست.

رئیس منابع طبیعی پلدختردرادامه به معضلات منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: هرساله ما شاهدآتش سوزی جنگل ها هستیم که تقریباً 90درصد آنها عمدی و توسط انسان صورت می گیرد که درعرض چند دقیقه نتیجه زحمات چندین ساله جنگل کاری و درختان تنومند از بین می روند.

وی به تبعات نابودی منابع طبیعی اشاره و عنوان کرد:تبعات زیست محیطی ازجمله این تبعات است وحیات وحشی که درمحیط زیست هستند نابودمی شوندو ساختار اکوسیستم تغییرپیدا می کندو نقشی که جنگل ومحیط زیست در زندگی ازجمله کاهش و کنترل فرسایش خاک دارند از بین می رود.چون وجود مرتع و جنگل باعث حفظت خاک و افزایش نفوذ پذیری و تغذیه سفره های آب های زیر زمینی –ارزش تفرجگاهی ازنظر تولیداکسیژن اهمیت بالایی دارد و باعث لطیف و پاکیزگی هوا می شود.

میر رضایی تصریح کرد :در ایام نوروزکشیک نوروزی داریم که به مناطق بحرانی و مکان هایی ازجمله بادامک که مسافر زیادی دارد روزانه مراجعه خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه تلفن 1504جهت وصول گزارشات مردمی درخدمت همشهریان پلدختری است خاطرنشان کرد: درایام نوروز با طبیعت مهربان تر برخورد کنیم چون ذخیره ای برای نسل های آینده است تا ازبین نرود.وبهره برداری غیرمجاز از سرمایه های ملی نداشته باشیم و درحفاظت ازمنابع طبیعی مشارکت جدی کنیم و با برداشت غیر اصولی ازمنابع طبیعی چه به صورت گفتگو برخورد کنیم و اگر مثبت نبود به منابع طبیعی اطلاع دهیم تا برخورد جدی صورت گیرد چون منابع طبیعی بدون هیچ گونه مسامحه به صورت جدی برخورد می کند.

رئیس منابع طبیعی پلدختربا بیان اینکه بهترین راهکاربرای جلوگیری ازتخریب منابع طبیعی بحث فرهنگی وحضورو مشارکت مردم است افزود: اداره منابع طبیعی با توجه به اینکه یک اداره ی حاکمیتی است بدون مشارکت مردم نمی تواند رسالت سنگین خود را به راحتی انجام دهد.

وی اظهارداشت : جهت حفاظت و صیانت ازمنابع طبیعی و انفال باتوجه به تأکیدات مکررمقام معظم رهبری و توصیه پیشوایان دینی به این امر همه آحاد و اقشار مردم بایدتوجه و اهتمام ویژه ای نسبت به موضوع داشته باشند .

میر رضایی به طرح خشکیدگی درختان بادامک اشاره و عنوان کرد: نهال کاری در این منطقه اجرا شده و چاله های فلسی در بادامک احداث کردیم که این چاله هایی به منظورجمع آوری نزولات آسمانی باعث خشکیدگی بلوط می شود. ودر این طرح آب حاصل از بارندگی دراختیار ریشه درختان قرارمی گیرد و همزمان کاشت بذر و نهال را در این چاله ها هم انجام دادیم .

شهرام میررضائی درپایان با اشاره به اینکه تخریب منابع طبیعی به عنوان ثروت های خدادادی توسط افراد سودجوکه متاسفانه با ادوات مکانیکی انجام می گیرد: این اقدم مصداق بارز زمین خواری بوده و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری برخورد با زمین خواری یک تکلیف شرعی  است.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظرات

    • دوست دارمیحط زیست
    • 13 اسفند 1395 10:06
    • 0
    سلام آقای میررضایی لازم هست به اطلاع برسانم طبیعت کناررودخانه کشکان درمنطقه قپاندردارن گزها رو ازبین می برندودران کشاورزی انجام میدن شماچراهیچ اقدامی نمی کنید

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید