پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
انتخاب سردبیر
شناسه خبر: 1554
  • 0

به پاسداشت6200شهید استان و افتخارات تاریخ ساز رزمندگان لرستان :

هفته دفاع مقدس درلرستان پررنگ ترازجشن گلونی برگزارشود

بالاگریوه / خانواده های سرداران و 6200شهیدلرستان ، آزادگان، ایثارگران ، دلسوختگان و یادگاران دوران دفاع مقدس انتظار دارند ذخیره بزرگ گنج جنگ دراستانی باسابقه حماسه های جاودان و ثبت 17عملیات موفقیت آمیز، هفته دفاع مقدس درشأن و منزلت مردم قهرمان استان برگزارشود.

بالاگریوه - کشوری که در سابقه تاریخی و یا معاصر خود دارای عملکردهای فرهنگی و هویت بخش باشد در همان موضوع می تواند الگوی اثر گذار به جامعه، کشورهای همسایه و یا حتی دنیا ارائه دهد.
به گزارش لرستان خبرجنگ و خشونت موضوعی است که تمام فرهنگ های موجود جهان در ظاهر آن را رد می کنند اما دفاع در برابر نیروی مهاجم ظالم به عنوان یک حرکت هویت بخش شناخته می شود که می تواند تمام ابعاد زندگی یک کشور را حتی برای قرن ها تحت تاثیر قرار دهد.
عملکرد دفاعی شوروی سابق در کالینگراد در برابر آلمان نازیو یا دخالت نظامی آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم، نمونه های عینی در تاریخ معاصر است که نقش هویت ساز و هویت بخش به این دو کشور در بیش از نیم قرن گذشته داده است و مناسبات جهانی را بر اساس آرا و نظرات این دو ابرقدرت تنظیم کرده است و همه به خاطر نقش این دو کشور در مقام دفاع در برهه ای از زمان است هر چند که بخشی زیادی از هویت بخشی کشور آمریکا در جریان جنگ با ژاپن و آلمان از طریق هویت سازی های دروغین بود اما نتیجه این شده که یانکی ها به عنوان مدافع جهان و پیروز جنگ خونین جهانی 1946 خودنمایی کنند.
دفاع مقدس و جنگ تحمیلی 8 ساله، یکی از گزاره های هویت بخش در دنیای معاصر است که هم به لحاظ کیفی و هم کمی نظیری برای آن وجود ندارد و اتفاقات، حماسه، ایثار، و مظلومیتی و عملکردی که کشور ایران در این جنگ ارائه داد در هیچ جنگ دیگری اتفاق نیفتاده است مگر در صدر اسلام؛ چنین محتوای قوی و غنی جای سال ها پژوهش، نگاشتن کتاب و ساختن فیلم دارد تا بتوان مضامین ناب آن را به نسل های دیگر انتقال داد به کشورهای همسایه تسری داد و به عنوان یک از موئلفه های قدرت و اثر گذاری، پایه پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی باشد.
متاسفانه گنج جنگ درست شناخته نشده است و در استانی همانند لرستان با بیش از 6200 شهید و با سابقه حماسه های جاودان و ثبت 17 عملیات موفقیت آمیز با کمترین امکانات نظامی، بیشترین بی توجهی به داشته های مادی و معنوی این ذخیره بزرگ می شود.
مسئولان لرستان گویا به داشته های استان در عرصه دفاع مقدس واقف نیستند که اگر بودند به طور قطع در عرصه مطالبه گری در سطوح کشوری می توانستند اثر گذارتر باشند و هم اکنون با وجود اینکه کمتر از 17 روز به آغاز هفته دفاع مقدس مانده اما متاسفانه خبری از تشکیل جلسات بزرگداشت این مناسبت در تقویم هیچ کدام از مسئولان استان نیست.
سال گذشته نیز جلسه برنامه ریزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در لرستان تحت عنوان ستاد هفته دفاع مقدس تنها چند روز قبل از روز مراسم برگزار شد و کاملا فرمالیته و باری به هر جهت بود و برنامه ها به ثیاق و شکل 30 سال قبل برگزار شد و با کوچکترین بازدهی و بازخورد در جامعه همراه بود.
سوال ما از مسئولان و مدیران استان این است که بهترین عملکرد لرستان به طور قطع در یک قرن گذشته موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ارزشمند و هویت بخش آن است اما چرا در مناسبات مدیریت خود و سرقفلی میزهای چند روزه و چند ماهه کوچکترین نقشی برای این گنج بزرگ تاریخی قائل نیستند و اگر امروز مدیری پشت پا به ارزشمندترین داشته استان بزند به یقین با این سطح تعهد، هیچ دست آورد مادی و معنوی در دیگر عرصه نصیب استان نمی شود.
ستاد هفته دفاع مقدس که رئیس آن استاندار لرستان و اعضای آن را مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان، سپاه استان و دیگر اعضای حقیق و حقوقی تشکیل می دهد گویی همچنان پشت خاکریز هفته دفاع مقدس مانده اند و کوچک ترین اهمیتی برای بزرگداشت این هفته ندارند
هفته دفاع مقدس که ظرفیتی بزرگ برای ترویج فرهنگ غنی ایثار و شهادت در استان لرستان است و اگر به درستی از این گنج غنی استفاده شود می تواند سدی محکم در برابر جنگ نرم دشمن باشد اما مسولان لرستان نه تنها در طول سال هیچ استفاده ای این ظرفیت نمی کنند بلکه در هفته دفاع مقدس هم در یکی دو جلسه فوری سروته کار را جمع می کنند.
مسولان که در بازی کلمات خود مدام از فرهنگ و شهدا حرف می زنند اما در میدان عمل فرسنگ ها فاصله دارند از کار فرهنگی و اهمیت به فرهنگ؛ آیا بالاخره بر روی دفتر برنامه ها و جلسات مسولن برگزاری جلسات این ستاد برنامه ریزی برای معرفی فرهنگ شهدا حک می شود؟ یا بازهم بازی با اسم و فرهنگ شهدا!!
مردم استان لرستان به خوبی متوجه هستند که در استانشان چی می گذرد. خانواده های شهدا و جانبازان و رزمندگان به طور دقیق رفتار مدیران ارشد استان را زیر ذره بین دارند و می دانند بین حرف تا عمل چقدر تفاوت وجود دارد هرچند تریبون در دست این صاحبان انقلاب نیست و مسولان تریبون به دست هستند و هر کاری که بخواهند می کنند اما ......  

دسته بندی: انتخاب سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید