شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1400
  • 0

بنا به اذعان ۱۴۴ نماینده دموکرات آمریکا :

بسیاری از کشورها قصد ادامه همکاری با آمریکا در زمینه تحریم­ها را ندارند.

بنا به اذعان ۱۴۴ نماینده دموکرات آمریکا بسیاری از کشورهای همراه در تحریم­ها معترضند و قصد ادامه همکاری در زمینه تحریم­ها را ندارند.

بالاگریوه: دکتر فواد ایزدی کارشناس امور بین الملل در نقد شرایط موجود مذاکرات گفت: روند پیش روی مذاکرات بر اساس اسناد منتشر شده از نشست لوزان و سایر اسناد مرتبط با مذاکرات به سویی است که تحریمهای اصلی و خطرناک تر باقی بماند و طرف غربی ضمن برداشتن برخی از تحریم­های کم اثرتر اجازه دخالت در امور داخلی کشور مانند دسترسی به تاسیسات نظامی ما را پیدا کند و اتفاقاتی که برای قذافی و صدام افتاد به تدریج برای ما هم بیافتد.

به گزارش تریبون مستضعفین وی در تبیین انگیزه های غرب از مذاکره با ایران گفت: طرف غربی در مذاکره با ما یک سری دلایل آفندی دارد. هدف کلی غربی ها سرنگونی جمهوری اسلامی است و در این هیچ شکی وجود ندارد. در سطوح پایین تر ابتدا می خواهند پرونده هسته ای ایران را برای همیشه ببندند و این اهرم قدرت ایران را از او بگیرند. سپس به بهانه حمایت از تروریسم حوزه نفوذ ایران در منطقه را محدود کنند و از بین ببرند و بعد هم  به بهانه حقوق بشر وارد حوزه داخلی ایران شوند.

وی ادامه داد: این طراحی طرف مقابل ماست و برای این مهم به مذاکره نیاز دارد. زیرا اگر مذاکرات نباشد برنامه هسته ای ایران را نمی توانند متوقف کنند و از سویی هم بدنه تحریم­ها در حال ترک خوردن است و اگر با ایران توافقی نکنند و امتیازی نگیرند هم یک سری از تحریم­ها امکان ادامه ندارد و اجماع بین المللی خود را از دست می دهد. بنا به اذعان ۱۴۴ نماینده دموکرات آمریکا  بسیاری از کشورهای همراه در تحریم­ها معترضند و قصد ادامه همکاری در زمینه تحریم­ها را ندارند. اگر در مذاکرات با گرفتن یک سری امتیاز این تحریم­ها را برندارند آمریکایی ها ممکن است خود به خود و بدون گرفتن هیچ امتیازی از ایران این تحریم­ها برداشته شوند.

ایزدی تاکید کرد: آنها به مذاکرات نیاز دارند تا بتوانند بدنه تحریم­ها را ترمیم کنند و در بلند مدت به برنامه هدف آفندی اصلی شان یعنی نابودی جمهوری اسلامی دست بیابند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در توافق  کامل و قطعی با غرب مشکلات اقتصادی کشور حل می شود گفت: ببینید ما تجربه زمان شاه را داریم. آن دوران اوج توافق ممکن بین ایران و غرب بود. به گونه ای که اصلا دولت ایران و کابینه و مدیران دست نشانده غرب بودند. اما در عمل یک اقتصاد بیمار داشتیم با صنایعی در حد مونتاژ و بخش قابل توجه مردم فقیر و روستاها ویران و مخروبه! این نتیجه اوج تعامل ما با غرب در عرصه اقتصاد بوده حالا ما هرچقدر هم که دل غربی ها را بدست بیاوریم مثل آن دوران که نمی شود.

ایزدی ادامه داد: الان کشورهایی هم که با غرب در اوج چنین رابطه ای هستند وضعیت اقتصادی شان بهتر از این نیست. قبلا یک شاه می گذاشتند کشور را اداره می کرد. اکنون این مدل دیگر کارامد نیست شرکت های چند ملیتی می آیند و اقتصاد کشور را می بلعند تعدادی بومی را محور ثروت و قدرت می کنند و این بومی های فوق ثروتمند مسیر اداره کشور و اقتصاد کشور را با اشاره این شرکتهای چند ملیتی تعیین می کنند و در مواقع لازم تغییر می دهند. این سبک جدید و استعمار نوین غرب است.

وی تاکید کرد: امروز طرف غربی به دنبال این است که در پی مذاکرات شرکت­های چند ملیتی اش را وارد ایران کند. یک سری نیروی بومی وابسته پیدا کند و با اینها ارتباط بگیرد و اقتصاد را توسط اینها مدیریت کند. انقلابی را که با یک سری اصول و مهمتر از همه استقلال بوجود آمده بود؛ استحاله کند و استقلال اقتصادی اش را از بین ببرد و هر کشوری که استقلال اقتصادی اش از بین رفت استقلال سیاسی اش دیگر به مویی بند است.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید